ایرانجهان

واشینگتن پست: جمهوری اسلامی از رژیم‌های قبلی مصر و تونس در آستانه انقلاب شکننده‌تر است

واشینگتن پست در تحلیلی درباره اعتراضات ایران نوشت: اگر چه به نظر می‌رسد نیروهای امنیتی در ایران در حال کنترل اوضاع هستند، نشانه‌های شکنندگی جمهوری اسلامی بسیار بیشتر از چیزی است که در هفته‌های پیش از انقلاب‌های مصر و تونس در سال ۲۰۱۰ دیده می‌شد.

مطلب واشینگتن پست اعترضات ایران را شورش سراسری به رهبری دختران علیه پدربزرگ‌هایی خواند که چهار دهه بر کشور حکمرانی کرده‌اند.

واشینگتن پست خاطرنشان کرد: «هنوز برای قضاوت زود است که آیا این اعتراضات به تغییری معنادار منجر می‌شود یا صرفا ترکی دیگر را بر پیکر رژیمی پوسیده وارد می‌کند که تنها منبع تنوع در آن رنگ سیاه و سفید عمامه آخوندهای حاکم است.»

این مطلب با تاکید بر اینکه اعتراضات ایران درپی جان باختن مهسا امینی باید برای همیشه چگونگی تعامل جهان با مقام‌های ایران را تغییر دهد، خاطرنشان کرد: دولت بایدن نیز باید استراتژی خود در برابر ایران را گسترده‌تر کرده و علاوه بر تمرکز بر مقابله با نیات مخرب جمهوری اسلامی ایران، به پیشبرد خواست مردمان ایران برای زندگی در یک جامعه آزاد و در صلح با جهان کمک کند.

واشینگتن پست با اشاره به اینکه موارد نقض حقوق بشر در ایران به مهسا امینی خلاصه نمی‌شود گفت سازمان‌های حقوق بشری هر ساله از آزار و اذیت میلیون‌ها زن ایرانی به دلیل بدحجابی خبر می‌دهند و برخی از زنان در این ارتباط حکم‌های حبس بیش از ۱۰ سال گرفته‌اند.

این مطلب افزود: از آنجا که حجاب در کنار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» یک از ستون‌های اصلی حکومت مذهب‌سالار ایران است، علی خامنه‌ای به شدت با سازش بر سر مساله حجاب مخالف است.

واشینگتن پست با اشاره به اظهارات خامنه‌ای مبنی بر اینکه برای پرهیز از فساد در جامعه، باید حجاب زنان حفظ شود، خاطرنشان کرد این دیدگاه محصول همان نگاهی است که قربانیان آزار جنسی را به دلیل پوشش نامناسب مقصر می‌داند، و تاکید کرد باید با این دیدگاه در هرجای جهان که باشد، مبارزه کرد.

این تحلیل افزود: از آنجا که جمهوری اسلامی نشان داده تنها در برابر فشار متحدانه سازش می‌کند، گفت: «دولت‌های خارجی، خبرگزاری‌های بین‌المللی و سازمان‌های دولتی باید به مشروع‌ جلوه دادن تبعیض جنسیتی در ایران پایان دهند.»

واشینگتن پست گفت: جمهوری اسلامی در عمر ۴۳ ساله خود تنها واکنشی که به اعتراضات داخلی داشته سرکوب بیشتر بوده است، اما در زمانی که کشور در آستانه انتقال احتمالی رهبری از خامنه‌ای ۸۳ ساله بیمار است، ترک‌ها در بنیان رژیم در حال بزرگ‌تر شدن است.

این مطلب تاکید کرد: به دنبال اعتراضات به کشته شدن مهسا امینی در ایران، دولت بایدن باید در استراتژی خود در ارتباط با ایران بازنگری کند، چرا که تلاش‌های بی‌‌ثمر غرب برای احیای برجام تنها واکنش به نشانه‌های بیماری است، در حالی که در چنین شرایطی برخورد با ریشه مشکل ضروری است.

واشینگتن پست تاکید کرد: «گذار ایران از دین‌سالاری به مردم‌سالاری ممکن است ساده، مسالمت‌آمیز و قریب‌الوقوع نباشد، اما این رویداد تنهاترین و مهم‌ترین کلید برای تحول خاورمیانه است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا