تحلیل و گزارش

واکنش فلسطینیان به کشته شدن قاسم سلیمانی

خبرگزرای «مانیتور» گزارش داده است که فعالان شبکه های اجتماعی فلسطین ضمن انتقاد از سفر «اسماعیل هنیة»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به تهران و سخنان او در تشییع جنازه قاسم سلیمانی، معتقدند که سلیمانی در ناکامی خیزش های مردمی «بهار عرب» نقش زیادی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری «مانیتور»، مردم فلسطین به کشته شدن «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران، در 3 ژانویه در حمله پهپادی ایالات متحده آمریکا مواضع متفاوتی نشان داده اند.

 

بر اساس این گزارش: در غزه، بیشتر گروه های فلسطینی از جمله «حماس» و «جهاد اسلامی» کشته شدن قاسم سلیمانی را محکوم کرده و برخی از فرماندهان این گروه ها در تشییع جنازه او در تهران شرکت کردند.

اما فعالان شبکه های اجتماعی فلسطین اختلاف نظر واضحی در این رابطه دارند، آنها با انتقاد از سفر «اسماعیل هنیة»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به تهران معتقدند که  سلیمانی در شکست خیزش های مردمی در آنچه به «بهار عرب» شهرت یافته، نقش پررنگی داشته است.

«کمال الخطیب» رئیس حرکت اسلامی اراضی 1948 با اشاره به حمله ایران به پایگاه نظامی «عین الاسد» در پستی در فیس بوک گفت:«بعد از یک هفته تهدید، هیاهو، سر و صدا و سخنانی تند ، موشک های بالستیکی ایران که احتمالا پلاستیکی باشد به جز آتش بازی هیچ تاثیر دیگری نداشته است».

گروه های فلسطینی در غزه  فردای کشته شدن قاسم سلیمانی مجلس عزاداری در میدان «جندی مجهول» (سرباز گمنام) بر پا کردند که صد ها فلسطینی و فرماندهان این گروه ها در آن شرکت کردند.

اما در کرانه باختری رود اردن جز سخنان «عباس زکی» عضو کمیته مرکزی حرکت «الفتح» و برخی مجالس عزاداری در خیمه های پناهندگان در جنوب شرق «بیت لحم» هیچ واکنشی نسبت به مرگ سلیمانی دیده نشد.

رسانه های فلسطینی از این اختلافات دور نبودند. پایگاه «امد للاعلام» که نزدیک به «محمد دحلان» از فرماندهان جداشده از حرکت فتح است نیز از سفر برخی سران فلسطینی به ایران برای حضور در تشیییع جنازه سلیمانی به شدت انتقاد کرد.

هنیه در سخنرانی در تشییع جنازه سلیمانی وی را «شهید قدس» خواند؛ تعبیری که در میان فلسطینیان با واکنش هایی مواجه شد. ازجمله «حسن عصفور»، مدیر سایت «امد للاعلام» گفت: «سلیمانی را به عنوان شهید قدس خطاب کردن سقوط سیاسی بزرگ بلکه نفاق سیاسی بی سابقه ای است».

«ساری عرابی» کارشناس مسائل اسلامی در کرانه باختری در مصاحبه ای با پایگاه خبری «المانیتور» گفت: «اختلاف نظر میان مردم فلسطین در رابطه با کشته شدن قاسم سلیمانی نشأت گرفته از مواضع حماس و جهاد و مشخصا سخنان هنیه در تهران است».

وی افزود: «این اختلاف نظر میان مردم عناصر جنبش حماس دلایل مختلفی دارد که از مهم ترین آنها می توان به موضع این جنبش نسبت به بحران سوریه و دخالت ایران در آن اشاره کرد. حماس از آغاز بحران سوریه در کنار مردم این کشور بوده است و دخالت ایران و حزب الله در این کشور را محکوم نموده. از آغاز بحران سوریه تا به امروز مجادلاتی راجع به ایران وجود دارد که با بهتر شدن روابط میان ایران و حماس بیشتر نیز شده است».

عرابی درباره علت اختلاف نظر اعضای جنبش حماس گفت: «از آنجا که حماس در کرانه باختری و غزه و خارج از کشور اعضایی دارد طبیعی است این اعضا مواضع یکسانی درباره ایران نداشته باشند، مثلا اعضای این جنبش خارج از فلسطین، خصوصا پناهندگان فلسطینی در سوریه دیدگاه خوبی نسبت به ایران ندارند و موضعشان بر ضد ایران است. در کرانه باختری هم به علت نبودن سازمان مرکزی برای ارتباط با اعضای این جنبش هر یک از اعضا مواضع خود را دارند که ممکن است با مواضع دفتر مرکزی در تضاد باشد اما از آنجایی که در غزه سازمانی متحد برای ارتباط و تغذیه فکری اعضا وجود دارد، غالبا مواضع اعضا همان مواضع فرمانده این گروه است.

«نادر سعید»، مدیر مرکز پژوهش و توسعه جهان عرب، در گفت وگو با «المانیتور» گفت: «اختلاف میان مردم فلسطین از سال های گذشته وجود دارد، میان کسانی که طرفدار فلسطین و ائتلاف های سیاسی آن هستند و کسانی که طرفدار  گروه های موسوم به مقاومت و یا وابسته به آن هستند، این اختلاف میان مردم فلسطین در سایه اختلافات میان محور های عربی و منطقه ای گسترش می یابد و بازتاب دهنده مواضع مردم فلسطین است».

وی در ادامه افزود که گروه های اسلامی و چپ گرای موسوم به مقاومت به خاطر پشتیبانی مالی و نظامی ایران، این کشور را هم پیمان خود می دانند اما در مقابل، تشکیلات خودگردان فلسطین و گروه های موافق با خط سیاسی آن خود را هم پیمان عرب ها به ویژه عربستان سعودی و نهادهای خلیجی می دانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا