آذربایجانایرانتحلیل و گزارشخاورمیانه

ایران دیگر مثل سابق نخواهد بود

تظاهراتی که پس از درگذشت مهسا امینی در ایران آغاز شد، همچنان ادامه دارد. بیش از 200 نفر در تظاهرات‌های ناشی از سرکوب و مشکلات اقتصادی رژیم جان خود را از دست دادند و صدها نفر در بازداشت به سر می‌برند. پلیس ایران آتیلا ارفعی 16 ساله ترک را با شکنجه بازداشت کرده است.

اعتراضات در ایران که با کشته شدن مهسا امینی 22 ساله در حین بازداشت توسط پلیس امنیت اخلاقی آغاز شده بود همچنان ادامه دارد.

تعداد افرادی که در مداخله شدید نیروهای امنیتی ایران جان خود را از دست دادند از 200 نفر گذشت و گفته می شود صدها نفر از معترضان بازداشت شدند. پس در ایران چه خبر است؟ این اتفاقات به خاطر فوت امینی شروع شد یا به دلیل عدم رعایت حجاب؟ ما این سوالات را از ایرانیانی پرسیدیم که برخی از آنها مجبور به ترک کشور خود شدند. اعتراضات اجتناب ناپذیر است

صالح کامرانی، رئیس حزب مرکز آذربایجان جنوبی که به دلیل چندین بار  بازداشت ،دستگیریها و شکنجه ها مجبور به ترک کشور شده است، خاطرنشان کرد: موضوع فقط مسئله مهسا امینی نیست، بلکه مشکلات اجتماعی و اقتصادی در ایران انباشته شده است. «این اعتراضات اجتناب ناپذیر بود. کامرانی گفت: ناآرامی های اجتماعی جدی به دلیل بیکاری، مشکلات اقتصادی، سیاست های ظالمانه نسبت به ملیت های ساکن در کشور، عدم اعطای حقوق به زنان و بسیاری موارد دیگر وجود داشت. با ناپدید شدن کووید-19، سرایت ناآرامی ها به خیابان ها به دلایلی اجتناب ناپذیر بود. پیش از این تظاهرات های زیادی در خیابان ها برگزار شده بود. با این حال، این بار به مناطق وسیع تری سرایت کرده است. که توسط زنان و جوانان رهبری می شود.»

صالح کامرانی ، رئیس حزب مرکز آذربایجان با تاکید بر اینکه رژیم ایران برای توقف تظاهرات تلاش می‌کند این پیام را منتشر کند که «نیروهای خارجی در پشت این رویدادها هستند»، گفت: «این دروغ در ارگان‌های رسانه‌ای سپاه پاسداران پخش می‌شود که اسرائیل، ترکیه و آذربایجان پشت حوادث هستند،ودروغ ‌هایی مبنی بر ارسال سلاح از آذربایجان وجود داردرا شایعه پراکنی می کنند.»

ائلیار ماکویی فعال آذربایجان جنوبی نیز با بیان اینکه در ایران مشکلات بزرگی در عرصه آزادی وجود دارد، گفت: دلایل زیادی مانند فساد عمیق حاکمان نظام و مشکلات حقوق زنان وافول رونق اقتصادی مردمحتی با رئیس جمهور جدید بیشتر وجود دارد. که مثل همیشه دولت ایران اعتراضات را سرکوب می کند، تا زمانی که این مشکلات حل نشود، تظاهرات ادامه خواهد داشت. مثلاً بعد از یک ماه ممکن است دوباره تظاهرات شود. اما مسلم است که ایران دیگر مثل قبل نخواهد بود. همچنین اظهاراتی وجود دارد که به معنای عقب نشینی از دولت ایران است.»

ماکویی با بیان اینکه  دولت ایران سعی کرد وانمود کند که نیروهای خارجی تلاش می کنند تظاهرات را هدایت کنند،این اجازه داده نشد.

با این حال، رژیم ایران بسیاری از فعالان ترک را با وجود این بازداشت کرده است.در ایران بیرون رفتن به معنای مرگ است. ما در اینجا در مورد دو نوع مرگ صحبت می کنیم. یکی مرگ بیولوژیکی است که ما آن را می شناسیم. دیگری مرگ جامعه شناختی است. به عبارت دیگر اگر در خیابان بروید پرونده می شوید، اخراج می شوید. شما از نظر اقتصادی، سیاسی خواهید مرد. چنین وضعیت جامعه شناختی وجود دارد. رسانه های اجتماعی به عنوان یک تهدید تلقی می شوند، مردم به بهانه های بی اهمیت بازداشت می شوند. همه اینها در حال حرکت در خیابان هستند.» شکار جادوگر آغاز شده استپس از وقایع سراسر کشور، ایران تقریباً شکار جادوگر را آغاز کرد. به ویژه در مناطق ترکیه، فعالانی که شرکت نکردند و همچنین کسانی که در تظاهرات شرکت کردند نیز بازداشت شدند.

گفته می شود که برخی از فعالان در جریان اعتراضات از منازل و محل کار خود برده شدند و برخی دیگر با یورش در تظاهرات شرکت نکردند. ادعا می‌شود که ارتش سایبری سپاه پاسداران ایران به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی را رصد می‌کند و سحرگاهان به خانه‌های افرادی که با فعالان شناسایی‌شده در اینجا در تماس هستند، حمله می‌شود. در حالی که از سرنوشت بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست، گفته می شود که برخی از آنها شکنجه شده اند.

“ترکی” جنایت است

یکی از بازداشت شدگان آتیلا ارفعی 16 ساله ترک است. ارفعی که 30 شهریور در تبریز بازداشت شده بود، در بازجویی شکنجه شده است. به گفته یکی از فعالانی که در همان بخش بازداشت و سپس آزاد شد، نیروهای امنیتی ایران در بازجویی از ارفعی به شدت شکنجه کردند. ارفعی که استخوان بینی اش شکسته، ماهیچه های صورت و دهانش پاره شده بود، سپس به داخل سلول انداخته شد. این فعالان با بیان اینکه برای آزادی وی از خانواده وی وثیقه نزدیک به 400 میلیون تومان درخواست شده است، تاکید کردند که حتی استفاده مقامات ایرانی از کلمات ناب ترکی با عکس آتاتورک که از گوشی ارفعی بیرون آمده است، در پرونده قرار گرفته است.

یئنی شفق(https://www.yenisafak.com/dunya/iran-artik-eskisi-gibi-olmaz-3863455)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا