خاورمیانه

وزیر دفاع اسرائیل: بعد از جنگ، فلسطینی‌ها مسئولیت اداره مدنی غزه را به عهده می‌گیرند

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه گفت که بعد از اتمام جنگ، فلسطینی‌ها اداره مدنی وغیرنظامی نوار غزه را به عهده خواهند گرفت، در حالی که اسرائیل کنترل امنیتی این منطقه را بر عهده خواهد داشت.

این اظهارات واکنش تند وزرای راست‌گرای کابینه بنیامین نتانیاهو را در پی داشته است. بسال‌ال اسموتریچ، وزیر راست‌گرای دارایی اسرائیل، علیه این طرح موضع گرفت و گفت که این نظر شخصی یوآو گالانت است.

وزیر دفاع اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «پس از دستیابی به اهداف جنگ، هیچ غیرنظامی اسرائیلی در نوار غزه حضور نخواهد داشت.»

او اضافه کرد: «ساکنان غزه فلسطینی هستند، بنابراین نهادهای فلسطینی به شرط عدم خصومت با اسرائیل، مسئولیت خواهند بود.»

یوآو گالانت در مورد اینکه چه کسی امنیت غزه را پس از جنگ به عهده خواهد داشت، گفت که اسرائیل به حماس دیگر اجازه نمی‌دهد که غزه را کنترل کند و تهدیدی امنیتی برای شهروندانش باشد. به این ترتیب، اسرائیل آزادی عمل عملیاتی خود را در غزه حفظ خواهد کرد.

آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی حماس را یک سازمان تروریتسی می‌دانند.

یوآو گالانت تصریح کرد، اسرائیل در مرحله سوم نبرد خود با گروه افراطی حماس، جنگ در شمال غزه را با شدت کمتری ادامه خواهد داد، ولی همچنان بر عملیات تخریب تونل‌ها، حملات هوایی و زمینی و عملیات ویژه متمرکز خواهد بود.

وزیر دفاع اسرائیل تصریح کرد، عملیات در جنوب غزه، بر حذف رهبران گروه افراطی حماس و امکان آزادی گروگان‌ها متمرکز خواهد شد.

در حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه سال جاری دست‌کم یک هزار و ۱۴۰ نفر کشته شدند که اکثر آنها غیرنظامی بودند.

به گفته وزارت بهداشت غزه، از زمان حمله اسرائیل به غزه در ۱۵ مهرماه تاکنون دست‌کم ۲۲ هزار و ۱۸۵ نفر کشته شده‌اند که اکثراً زنان و کودکان بودند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، با ادامه نبردهای سنگین، ۸۵ درصد از ساکنان نوار غزه آواره شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا