خاورمیانه

رسیدن سربازان اسرائیل به ساحل جنوبی شهر غزه؛ ارسال کمک‌های اردن

هم‌زمان با تلاش‌ اردن و اسرائیل برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها، ارتش اسرائیل خبر داد نیروهای این کشور با رسیدن به ساحل جنوبی شهر غزه توانسته‌اند به شکلی موفقیت‌آمیز نوار غزه را به دو نیم تقسیم کنند.

نیرو‌های دفاعی اسرائیل با اعلام این خبر در شامگاه یکشنبه گفتند این اتفاق پس از ۱۰ روز، با کشته شدن ۳۰ اسرائیلی و زخمی شدن ۳۰۰ نفر دیگر بالاخره صورت گرفته.

 

به گ‍زارش خبرگزاری وای‌نت،نیروهای اسرائیلی به طور کامل بزرگترین شهر در محدوده فلسطین را محاصره کرده اند و تمام نقاط دسترسی را مسدود کرده‌اند تا با این حرکت استراتژیک به نیروهای حماس فشار بیاورند که یا با نیروهای اسرائیل مواجه شوند یا در شبکه گسترده تونل‌های زیرزمینی شهر منزوی بمانند.

تلاش برای کمک به مردم غزه

در همین حال، پادشاه اردن خبر داد پرسنل نیروی هوایی این کشور شبانه کمک‌های فوری پزشکی برای بیمارستان صحرایی این کشور در غزه رها کرده‌اند.

باراک راوید، روزنامه‌نگار سرشناس اسرائیلی، به نقل از یک مقام اسرائیلی کمی بعد خبر داد که رها کردن کمک‌های پزشکی از سوی اردن در غزه با هماهنگی اسرائیل انجام شده.

ارت‍ش اسرائیل هم خبر داد پس از تیراندازی حماس به سوی نیروهای این کشور که مشغول کار برای باز کردن کریدور کمک های بشردوستانه در جنوب غزه بودند، هماهنگی‌های دوباره برای بازگشایی آن انجام شد.

 

سخنگوی نظامی اسرائیل نیز اعلام کرد برای دومین روز متوالی، تیراندازی در مناطق خاصی از شمال غزه را ، با اطلاع قبلی برای چند ساعت متوقف کرده و از فلسطینیان خواسته حرکت کنند.

ارت‍ش اسرائیل هم خبر داد پس از تیراندازی حماس به سوی نیروهای این کشور که مشغول کار برای باز کردن کریدور کمک های بشردوستانه در جنوب غزه بودند، هماهنگی‌های دوباره برای بازگشایی آن انجام شد.

در این حین، کامالا هریس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا گفت تلاش‌های دولت را برای افزایش جریان کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان در غزه پیش خواهد برد.

نگرانی از افزایش تنش در منطقه و سفر بلینکن

با ادامه نگرانی‌ها از افزایش تنش در منطقه و گسترش جنگ به جاهای دیگر، شرکت نفت‌وگاز فرانسوی توتال‌انرژیز هوشیاری امنیتی برای عملیات‌های خود در خاورمیانه را افزایش داد و ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا با انتشار تصویری از رسیدن یک زیردریایی کلاس اوهایو به محدوده عملکرد خود در خاور‌میانه خبر داد.

روز یکشنبه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در ادامه سفر خود به خاورمیانه، وارد آنکارا، پایتخت ترکیه شد. او پیش‌تر با مقام‌ها در اردن، کرانه باختری، عراق و اسرائیل دیدار کرده بود.

بلینکن پس از دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق به خبرنگاران گفت: «ارسال یک پیام بسیار واضح به هر کسی که ممکن است به دنبال سوء استفاده از درگیری در غزه برای تهدید نیروهای ما در اینجا یا هر جای دیگر در منطقه باشد، بسیار مهم است: این کار را نکنید.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «من خیلی واضح گفتم که حملات یا تهدیدهای شبه‌نظامیان متحد با ایران کاملا غیرقابل قبول است.»

او افزود: «ما هر اقدام لازمی را برای محافظت از مردم خود انجام خواهیم داد.»

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق هم در دیدار با بلینکن متعهد شد عاملان حملات موشکی به سه پایگاه نظامی در عراق که میزبان نیروهای آمریکایی هستند را تحت پیگیرد قرار دهد.

پیشتر یک منبع از دولت عراق به ایران اینترنشنال گفته بود که به دلیل تهدیدها از سوی گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی، مقام‌های عراق درباره برنامه سفر بلینکن صحبتی نمی‌کنند.

در حالی که بلینکن از ادامه تلاش‌های کشورش برای توقف موقت بشردوستانه در جنگ حماس و اسرائیل خبر داده است، در برخی کشورهای منطقه تهدید و اعتراض‌ها به مواضع نیروهای این کشور افزایش یافته است.

از یک سو، تصاویری از ترکیه منتشر شده که نشان می‌دهد صدها نفر در راهپیمایی حامی فلسطین در آدانای ترکیه تلاش کردند به پایگاه هوایی اینجرلیک که سربازان آمریکایی در آن مستقرند، حمله کنند.

 

در سوی دیگر، یک منبع در دولت عراق در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال، سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به بغداد همزمان با برخی تهدیدهای نیروهای نیابتی ایران را تایید کرده است.

این منبع افزود: «به دلیل حساسیت این سفر و تهدیدات جدی گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی، مقام‌های دولت عراق از هرگونه اظهار نظر رسمی در مورد سفر و محتوای گفت‌وگوها خودداری می‌کنند.»

پیش از این، ابوعلی العسکری، سخنگوی کتائب حزب‌الله، از گروه‌های متحد تهران، هشدار داده بود که در صورت ورود وزیر امور خارجه آمریکا به عراق، از او با تشدید بی‌سابقه تنش استقبال خواهد شد.

سفر وزیر خارجه فرانسه به قطر

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه در دوحه، پایتخت قطر گفت که تعدادی بسیار زیادی از غیرنظامیان در حملات اسرائیل به نوار غزه کشته شده‌اند.

کولونا که در نشستی خبری به همراه محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر شرکت کرده بود، افزود مدارس، بیمارستان‌ها، روزنامه‌نگاران و کارکنان سازمان‌های بشردوستانه باید در این مناقشه در امان باشند.

به گفته کولانا، فرانسه روز ۱۸ آبان میزبان یک کنفرانس بین‌المللی خواهد بود که با هدف بررسی میزان رعایت قوانین بشردوستانه و ارسال کمک‌های خارجی برای تامین نیازهای اولیه مردم غزه مانند آب، غذا، انرژی و مراقبت‌های پزشکی برگزار می‌شود.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر هم در این نشست گفت به دلیل ادامه عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه، روند مذاکرات برای آزادسازی گروگان‌های در اختیار حماس، پیچیده شده است.

 

 

واکنش‌های بین‌المللی به مناقشه خاورمیانه

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) اعلام کرد یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان غزه آواره شده‌اند. اکثریت این تعداد هم‌اکنون در ساختمان‌های متعلق به سازمان ملل، بیمارستان‌ها، مدارس، و کلیساها پناه گرفته‌‎اند.

سیندی مک‌کین، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا شرایط نوار غزه را «فاجعه‌آمیز» خواند و گفت کمک‌های بشردوستانه ارسالی به غزه به هیچ وجه برای تامین نیازهای ساکنان این منطقه کافی نیستند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ترکیه، قاهره و آنکارا توافق کرده‌اند هزار تن از مجروحان و بیماران سرطانی برای ادامه درمان از غزه به ترکیه منتقل شوند.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با همتایان خود در اردن و مصر، شرایط در نوار غزه و ضرروت برقراری فوری آتش‌بس در منطقه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

جاناتان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا خبر داد بیش از ۳۰۰ آمریکایی تاکنون از نوار غزه خارج شده‌اند. به گفته فاینر، هنوز تعدادی دیگری از شهروندان این کشور در غزه حضور دارند.

رسانه‌های دولتی در ایران تایید کردند که اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس با سفر به تهران با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرده است.

پیش‌تر اسامه حمدان، از مقام‌های ارشد حماس در بیروت و همچنین ارتش اسرائیل این خبر را اعلام کرده بودند.

چاد در اعتراض به کشته شدن غیرنظامیان در نوار غزه، کاردار خود را از اسرائیل فراخواند. پیش از این، ترکیه، هندوراس، شیلی، کلمبیا و اردن سفرای خود را از اسرائیل فراخوانده بودند.

ابراهیم رئیسی، رییس دولت جمهوری اسلامی در تماسی تلفنی با یوناس گاهر اشتوره، نخست‌وزیر نروژ، حماس را «دولت قانونی و مشروع غزه» توصیف کرد و گفت: «جنگ با حماس، جنگ با دموکراسی است.»

 

ادامه درگیری‌ها در منطقه

رادیو ارتش اسرائیل خبر داد در پی به صدا در آمدن صدای آژیر در اشدود، تکه‌هایی از یک موشک بدون تلفات در منطقه‌ای سقوط کرد. ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد نیروهای این کشور با خودرویی در لبنان که مشکوک به «حمل‌ونقل برای تروریست‌ها» بود، درگیر شدند.

یک مقام سیاسی اسرائیل به روزنامه هاآرتس گفت این ک‍شور پس از پایان جنگ با حماس، بر کنترل امنیتی نوار غزه پافشاری خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، هم در توییتی نوشت: «حماس جنگ را علیه ما آغاز کرد زیرا می خواست همه ما را بکشد، نه اینکه با ما استدلال کند. حماس اشتباه کرد و بنابراین حذف خواهد شد. فقط با هم پیروز می‌شویم.»

نخست‌وزیر اسرائیل پیش‌تر گفت تا زمانی که حماس گروگان‌های در اختیار خود را آزاد نکند، اسرائیل با برقراری آتش‌بس موافقت نخواهد کرد.

نتانیاهو که از یک پایگاه نیروی هوایی اسرائیل دیدار می‌کرد، افزود کشورش تا نابودی حماس به جنگ ادامه خواهد داد.

یک پهپاد که قصد هدف قرار دادن مواضع آمریکا در سوریه را داشت، از سوی نیروهای آمریکایی سرنگون شد. هنوز گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

یاریو لوین، وزیر دادگستری اسرائیل خبر داد وزارت‌خانه متبوعش در حال آماده‌سازی طرحی است که بر اساس آن، زیر سوال بردن کشتار شهروندان اسرائیلی از سوی شبه‌نظامیان حماس در روز ۱۵ مهر، جرم‌انگاری خواهد شد.

لوین افزود مجازات سختی در انتظار کسانی خواهد بود که از این قانون پیروی نکنند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد حماس از بیمارستان‌های نوار غزه برای اهداف تروریستی خود استفاده می‌کند.

در پی اصابت یک موشک ضدتانک به منطقه‌ای در شمال اسرائیل در نزدیکی مرز لبنان، یک نفر مجروح شد.

سامانه گنبد آهنین «یک هدف مشکوک» را که از لبنان وارد حریم هوایی اسرائیل شده بود، رهگیری و به سوی آن شلیک کرد. در پی این اتفاق، آژیرهای هشدار در مناطق شمالی اسرائیل به صدا درآمدند.

شبکه تلویزیونی المیادین، وابسته به حزب‌الله لبنان، اعلام کرد ارتش اسرائیل دو آمبولانس را که در حال انتقال مجروحان در جنوب لبنان بودند، هدف قرار داد. بنا بر این گزارش، چهار نفر در این حمله زخمی شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا