ایران

افزایش غیررسمی قیمت نان در ایران

استاندار مشهد پس از برگزاری چند جلسه با نانوایان تصمیم گرفت 40 درصد به قیمت نان افزوده شود.

به‌رغم اظهارات احمد وحیدی، وزیر کشور ایران مبنی بر عدم وجود مصوبه‌ای در هیئت دولت پیرامون افزایش قیمت نان، مسئولان چندین استان از افزایش قیمت نان تا 40 درصد خبر داده‌اند.

محمدرضا گودرزی، مدیرکل امور اقتصادی استانداری مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اراک اظهار کرده بود که نان با «قیمت متناسب‌سازی شده» در نانوایی‌های استان عرضه می‌شود.

این مقام اشاره کرد که «قیمت نان بین 5 تا 25 درصد متناسب‌سازی» شده است.

احمدرضا کشت‌گر، رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد هم هفته گذشته از افزایش قیمت نان در خراسان رضوی خبر داد و اعلام کرد، این تصمیم «از طرف پایتخت» گرفته شده و «با هماهنگی استانداری خراسان رضوی» اجرایی شده است.

کشت‌گر تاکید کرد که برنامه افزایش قیمت نان «مربوط به خراسان رضوی نیست» و به مرور «در تمام کشور» اجرا خواهد شد.

با این حال، معاون اقتصادی استانداری تهران به این موضوع واکنش نشان داد و روز گذشته به «همشهری‌آنلاین» گفت: «هنوز برنامه‌ای برای تغییر قیمت نان در تهران وجود ندارد

«تجارت‌نیوز» در گزارشی آورده است که احتمالا اصلاح قیمت نان به‌زودی «سراسری» شود چرا که «نانوایان تهرانی هم درخواست خود برای بالارفتن قیمت» را ارائه دادند.

بنا به این گزارش، نانوایان معتقدند «یارانه‌ای» که دولت می‌پردازد، مختص آرد است که «تنها 10 درصد هزینه تولید» را تشکیل می‌دهد و برای آنها توجیه اقتصادی ندارد.

از سویی، محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفت، «با توجه به اینکه نمی‌توان قیمت نان را ناگهانی و به شکل چشمگیری افزایش داد، به نظر می‌رسد بهترین مدل همان مدلی باشد که در مشهد اجرا شده است. یعنی بخشی از افزایش قیمت به عهده مصرف‌کننده و بخشی دیگر به عهده دولت باشد

با توجه به اینکه تعیین قیمت نان به عهده کارگروه استانی واگذار شده است، استاندار مشهد پس از برگزاری چند جلسه با نانوایان تصمیم گرفت 40 درصد به قیمت نان افزوده شود و 40 درصد نیز دولت به نانوایان کمک مالی ارائه کند.

سلیمانی در خصوص تفاوت قیمت نانوایی‌ها با یکدیگر توضیح داد که وقتی آخرین قیمت‌گذاری «مربوط به سال 1400» است و از آن زمان تاکنون «تمام اقلام 150 تا 200 درصد» افزایش داشته‌اند، نانوا مجبور است برای اینکه حداقل «بتواند پول گاز و برق» خود را تامین کند «بیشتر از قیمت اعلام‌شده سال 1400» نان عرضه کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا