آذربایجاناقتصادایرانمحیط زیست

پس از اکتشاف نفت مغان و آتش زدن جنگل‌های قره‌داغ، تهدید تالاب شیرین‌سو با اکتشاف معدن آقداق

تالاب شیرین سو شهرستان کبودرآهنگ در استان همدان بیش از ۳۰۰ هکتار وسعت و زیستگاه بیش از ۵۰ گونه گیاهی و جانوری با اکتشاف معدن آقداق در معرض تهدید است.

تالاب شیرین سو شهرستان کبودرآهنگ در استان همدان بیش از ۳۰۰ هکتار وسعت و زیستگاه بیش از ۵۰ گونه گیاهی و جانوری با اکتشاف معدن آقداق در معرض تهدید است.

رودخانه فصلی حسین آباد که از سمت کوه آقداق سرچشمه می‌گیرد و به این تالاب سرازیر می شود یکی از منابع تأمین آب این تالاب زیبا محسوب می شود.

اخیرا اخباری مربوط به اکتشاف و بهره برداری معدن سنگ مرمریت در کوه آقداق در محافل و رسانه های به گوش می رسد که اگر این اتفاق رخ دهد تهدید جدی برای این تالاب محسوب می شود چرا که این تالاب زیستگاه آبزیان و مأمن پرندگان مهاجر می باشد که باتوجه به همجواری این تالاب با کوه آقداق آلودگی های ناشی از اکتشاف معدن صدمات جبران ناپذیری را برای زیست بوم این تالاب وارد خواهد کرد.

تهدید تالاب شیرین‌سو با اکتشاف معدن آقداق در کبودرآهنگ همدان در حالی صورت می‌گیرد که نزدیک به دو ماه است که در منطقه‌ی قیردره مغان با دستگاه‌های حفاری در حال اکتشاف نفت هستند. مردم محلی و فعالین مدنی آذربایجانی می‌گویند، اگر به فرض که نفتی استخراج کنند، پرواضح است که آنچه بر سر طبیعت و مردم عرب احوازی آوردند، بر سر مردم این مناطق هم خواهند آورد.

همانطور که مردم بومی قره داغ آتش‌سوزی‌ها را عمدی و از سوی شرکت‌های معدنی و شرکت‌های ساخت‌و‌ساز مسکن و ویلا در این مناطق می‌دانند. چرا که به گفته آنها بیشترین آتش‌سوزی‌ها در مناطق اطراف معادن طلا و مس و مناطق ییلاقی که ویلاسازی در آن رونق دارد صورت گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا