جهانسیاست

پس از تهدید ایران به شکایت از کره‌جنوبی، سفیر ایران احضار شد

پس از تهدید ایران به شکایت از کره جنوبی  به‌دلیل مسدود کردن ۷ میلیارد دلار ایران در بانک‌های خود، وزارت خارجه کره‌جنوبی سفیر ایران در این کشور را احضار کرد.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی روز سه‌شنبه ۳۱ تیرماه گزارش داد که وزارت خارجه کره‌جنوبی سعید بادامچی، سفیر ایران در این کشور را احضار و مراتب تاسف خود را نسبت به اظهارات عباس موسوی درباره کره جنوبی ابراز کرده است.

بر اساس این گزارش وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرده که سفیر ایران پس از احضار به وزارت خارجه این کشور گفته است اظهارات آقای موسوی «انعکاس دهنده موضع دولت ایران نیست».

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود: «رابطه ارباب-رعیتی آمریکا و کره جنوبی به خودشان مربوط است و به ما ربطی ندارد ولی باید کره جنوبی در معامله خود با ایران صادق باشد و به تعهدات خود در این زمینه باید عمل کند.»

علی ربیعی سخنگوی دولت ایران نیز هفته پیش اعلام کرده بود: «کمیته‌ای در وزارت خارجه و وزارتخانه‌های ذیربط برای پیگیری بازگرداندن اموال بلوکه شده کشور در کره تشکیل شده و امیدواریم کره جنوبی از اخلاق در تجارت تبعیت کند و بدهی‌های خود به ملت ایران را بازگرداند. در غیر این صورت ما اقدامات مقتضی را در مجامع بین‌المللی انجام خواهیم داد.»

بر اساس تحریم‌های آمریکا، ایران تنها می‌تواند از این دارایی‌ها برای واردات کالاهای انسان‌دوستانه مانند مواد غذایی و دارو از کره جنوبی استفاده کند،

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی، در مصاحبه‌ای کتبی که با «بلومبرگ»، داشته، گفته است که کره جنوبی به بهانۀ تحریم های آمریکا میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی ایران را در بانک های خود مسدود کرده به طوری که کره‌جنوبی امکان خرید غذا و دارو که در تحریم‌های آمریکا نیست را نیز از ایران گرفته است.

اخیرا مذاکراتی برای فروش دارو و تجهیزات پزشکی کره جنوبی به ایران آغاز شد و برخی اقلام دارویی نیز صادر شد.

وزارت امور خارجه کره جنوبی اوایل خرداد ماه اعلام کرد که این کشور یک محموله دارویی به ارزش ۵۰۰ هزار دلار که برای درمان یک بیماری ارثی (“گوشر” Gaucher) به کار گرفته می‌شود، به ایران فرستاد.

همچنین شبکه رادیویی کی.بی.اس کره جنوبی اعلام کرده بود که انتظار می‌رود وزارت امور خارجه کره جنوبی محموله دیگری از تجهیزات پزشکی و دارو به ارزش ۲ میلیون دلار را ماه دیگر به ایران بفرستد.

در واکنش به حضار سفیر ایران، روابط عمومی وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «سفیر جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی به وزارت خارجه محل احضار نشده، بلکه دعوت شده است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا