اجتماعیایرانتحلیل و گزارشجهانفرهنگ و هنر

پن: ثبت ۲۱۲ مورد برخورد با اهل قلم و ناشران در سال ۲۰۱۹

براساس داده های انجمن بین‌المللی نویسندگان (پن)، سال گذشته ۲۱۲ مورد برخورد علیه نویسندگان، روزنامه نگاران و ناشران صورت گرفته است.

براساس داده های (پن)، علاء مشذوب عبود، نویسنده و فعال مدنی عراقی نیز در کربلا کشته شد. عبود که رمان نویس بود از فساد در دولت عراق و گروه های شبه نظامی در کربلا انتقاد می کرد، همچنین مخالف حکومت اسلامی حاکم در ایران بود، در اثر ترور یک گروه مسلح ناشناس درگذشت.

“پن بین‌الملل” می‌گوید رژیم‌های غیردموکراتیک برای خاموش کردن صدای منتقدان شمار زیادی از نویسندگان و روزنامه‌‌نگاران را به حبس‌های طولانی محکوم کرده یا با پیگیری قضائی و زدن «اتهام‌های واهی» آنها را سرکوب و مرعوب می‌کنند.

بر پایه گزارش این نهاد در سال گذشته دست‌کم ۶۷ نویسنده و روزنامه‌نگار از این طریق وادار به سکوت شده‌اند که ۲۱ نفر آنها شهروندان جمهوری خلق چین بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، رالف نس مایر، معاون دبیرکل انجمن پن آلمان گفت، وضعیت کشورهایی كه با روشهایی مانند شكنجه و زندان، آزادی در مخالفت کردن نویسندگان را سرکوب می کنند با ترس و درماندگی آنها در مقابل قدرت  كلمات مرتبط است.

نس مایر گفت: «با وجود خشونت بی رحمانه، نباید به بنیادگرایان، تروریست ها و جنایتکاران فرصتی داده شود تا آزادی بیان را نقض کنند.»

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز در روزهای پایانی سال ۲۰۱۹ «شاخص سالانه آزادی رسانه ها» در جهان را منتشر کرده بود که مطابق آن در سال گذشته ۳۸۹ روزنامه‌نگار بازداشت و ۵۷ نفر به گروگان گرفته شده‌اند.

در این گزارش شمار روزنامه‌نگاران بازداشتی در سال گذشته، به نسبت سال قبل از آن که به نوبه خود ۷ درصد افزایش داشت، ۱۲ درصد دیگر افزایش یافته است.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید یک سوم بازداشت شدگان سال قبل مربوط به چین می‌شود. به باور این سازمان جمهوری اسلامی همچنین یکی از بزرگترین زندان‌های روزنامه‌نگاران و شهروند-خبرنگاران است. 

در پی حرکت‌های اعتراضی آبان ماه تعداد زیادی از آنها بازداشت شدند که حکومت تا کنون از ارائه آمار دقیق در این مورد خودداری کرده است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا