اجتماعیایرانجهانسیاست

گزارش سالانه آزادی ادیان وزارت امور خارجه آمریکا واکنش ایران را برانگیخت

گزارش سالانه آزادی ادیان که هر ساله از سوی وزارت امور خارجه ایالات متحده ارائه می‌شود، منتشر شد. دراین گزارش مفصل حدود ۱۰۰ صفحه‌ای، وضعیت آزادی‌های مذهبی در سراسر جهان بررسی شده است.

در گزارش ۱۰۰ صفحه‌ای کمیته ویژه بررسی آزادی ادیان در وزارت امور خارجه آمریکا، با اشاره به وضعیت پیروان ادیان مختلف در ایران، تاکید شده که پس از ۴۱ سال از روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی ایران و حاکمیت ولایت فقیه، سرکوب و آزار و اذیت اقلیت‌های مذهبی، یهودی‌ستیزی، همچنین بازداشت و سرکوب زنان مخالف حجاب اجباری ادامه دارد.

در این گزارش گفته شده که علیرغم «گرویدن به ادیان دیگر در قوانین کیفری ایران جرم محسوب نمی‌شود»، اما در عین حال «این افراد همچنان در دستگاه قضایی ایران بر اساس قوانین شرع محاکمه می‌شوند.»

این گزارش می‌افزاید سرکوب و آزار و اذیت بهائیان، مذهبی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته نشده است، در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.

این گزارش، با بیان برخی از موارد سرکوب علیه پیروان اقلیت‌های مذهبی در ایران، تصریح کرده است: جامعه بهائیان در ایران، بدون ارائه هیچ‌گونه سند و مدرکی، از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران،‌ به جاسوسی و همکاری با اسرائیل متهم شد.

در گزارش سال ۲۰۱۹ وزارت امور خارجه آمریکا، همچنین به مواردی از جمله سرکوب، بازداشت و احکام زندان برای دراویش گنابادی، افراد دوجنسیتی و تراجنسیتی‌، همچنین زنانی که بطور مسالمت‌آمیز نسبت به حجاب اجباری اعتراض دارند، اشاره شده است

همچنین در این گزارش از جمهوری اسلامی ایران بعنوان بزرگترین نهاد دولتی «یهودستیز» در جهان نام برده شده و تصریح شده است که یهودی‌ستیزی نه به عنوان یک ابزار در خدمت ایدئولوژی بلکه یک مولفه بنیادین و اساسی در ایدئولوژی جمهوری اسلامی ایران است.

در بخش دیگری از این گزارش، به فشارهای حداکثری در ماه‌های اخیرعلیه نظام جمهوری اسلامی ایران،‌ اعزام ناو آبراهام لینکلن به آب‌های نزدیک ایران و تحریم برخی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی ایران،‌ به عنوان سیاست‌های دولت آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران اشاره شده است. 

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، امروز ۱۱ ارديبهشت، در واکنشی گفت، گزارش سالانه آزادی مذاهب آمریکا را دخالت آشکار در امور داخلی سایر کشورها و بر مبنای اطلاعات غلط، محکوم و مردود دانسته است.

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با واهی و بی اساس خواندن این گزارش، آن را ناشی از «عدم شناخت و درک درست از وضعیت ایران» عنوان کرده است

موسوی همچنین انتشاراین گزارش را «دخالت در امور داخلی دیگر کشورها» دانسته و آن را محکوم کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین بر این نکته تاکید کرده که «جمهوری اسلامی ایران همواره در چارچوب قانون اساسی خود، حقوق اقلیتهای دینی و مذهبی را محترم شمرده و آنها از تمام حقوق شهروندی بویژه مشارکت سیاسی در روندهای کشور و نیز عمل به دستورات دینی خود به صورت کامل بهره مند کرده است.»

این در حالیست که «سازمان گزارشگران بدون مرز» نیز در گزارش سالانه خود از حکومت جمهوری اسلامی به عنوان یکی از سرکوبگرترین کشورها در چهل سال گذشته نام برده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا