جهانسیاست

پومپئو خطاب به خامنه‌ای: رفتار وحشتناک چین در قبال اویغورها را محکوم کنید

وزیر خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات رهبر جمهوری‌اسلامی در رابطه با عادی‌سازی روابط بین امارات و اسراییل گفت سرکوب وحشتناک مسلمانان اویغور در چین را محکوم کنید.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری‌اسلامی در رابطه با عادی‌سازی روابط بین امارات و اسراییل در توییتر خود نوشت: «اگر به دنبال کسانی هستید که به اسلام خیانت می کنند، چین به دنبال نابودی اویغورها است. مشتاقانه منتظر واکنش عمومی شما برای رفتار وحشتناک چین در قبال مسلمانان هستم.»

وزیر خارجه آمریکا به نکته‌ای اشاره کرده که مقام‌های ارشد حکومتی و دولتی جمهوری اسلامی در قبال آن یا سکوت می‌کنند و یا اینکه از اقدامات چین حمایت می‌کنند. علی مطهری نماینده پیشین مجلس در باره سکوت جمهوری اسلامی در قبال اقدامات چین بر علیه مسلمانان اویغور روز چهارشنبه ۱۵ مرداد گفته بود: «من چندی پیش علت سکوت ایران را از یکی از مقامات عالی وزارت امور خارجه پرسیدم. او گفت به دلیل نیاز اقتصادی مجبور به سکوت هستیم.»

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین نوشت: «جهان باید ایدئولوژی نفرت‌پراکنانه خامنه‌ای را رد و محکوم کند. فرزندان ابراهیم -مسلمانان، مسیحیان و یهودیان- از چشم انداز صلح [امارات و اسراییل] خوشحال هستند، در حالی که خامنه‌ای خواستار خشونت بیشتر است. ایالات متحده در کنار امارات و همه کسانی که به دنبال آینده ای روشن تر هستند.»

علی خامنه‌ای در دو توییت جداگانه که وزیر خارجه آمریکا نیز تصویر آنها را منتشر کرده، نوشته بود: «ملت فلسطین تحت فشارهای مختلف و شدیدی قرار دارد. با این حال، امارات متحده عربی در توافق با اسرائیلی‌ها و مأموران پلید صهیونیستی ایالات متحده -مانند عضو یهودی خانواده ترامپ- با نهایت بی رحمی علیه منافع جهان اسلام رفتار می کند.»

آقای خامنه‌ای در توییتی دیگر نوشته بود: «امارات متحده عربی به جهان اسلام، ملت های عرب، کشورهای منطقه و فلسطین خیانت کرد. البته، این خیانت طولانی نخواهد ماند.»

پیش‌تر مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به توییت خامنه‌ای درباره اعتراضات آمریکا نوشته بود، مردم در ایران مستحق آزادی‌اند نه گلوله‌های بسیج.

علی خامنه‌ای، در باره اعتراضات ضدنژادپرستی اخیر آمریکا که در حساب کاربری او در توییتر نیز منتشر شده، گفته بود: «نا امنی درونی شهرها [آمریکا] در دنیا کم‌نظیره. یعنی واقعا توی خیابان جوانی که میره بیرون خاطرجمع نیست که یک نفری، یک دیوانه‌ای، یک مستی، یک عقده‌ای‌ای همینطور اسلحه را به طرف او نگیره و او را به قتل نرسونه.»

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز در واکنشی نوشت: «اراذل و اوباش خامنه ای نوامبر [آبان] گذشته ۱۵۰۰ ایرانی را در خیابان های ایران کشته اند. حداقل ۲۳ نفر از آنها کودک بودند. آنها سزاوار آزادی و آینده بودند نه گلوله های بسیج.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا