آذربایجانایرانجهانخاورمیانهسیاست

پ‌ک‌ک با واسطه‌گری اطلاعات ایران در حال خرید سیستم ضدهوایی «اوسا» از ارمنستان است

سازمان تروریستی پ‌ک‌ک با واسطه‌گری اطلاعات ایران و حشدالشعبی عراق در حال خرید سیستم ضدهوایی «اوسا» از ارمنستان است.

سازمان تروریستی پ‌ک‌ک که در نتیجه عملیات پی در پی نیروهای مسلح ترکیه در شمال عراق متحمل خسارات زیادی شده و به شدت ضعیف شده است، با واسطه‌گری سازمان‌های اطلاعاتی ایران در حال مذاکره برای خرید سیستم های موشکی ضدهوایی «اوسا» از ارمنستان است. به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، این خبر توسط روزنامه ترکیه گزارش شده است.

ارتش ترکیه طی چند ماه گذشته یک سری عملیات ویژه علیه پ‌ک‌ک در شمال عراق انجام داده است (پنجه ببر، پنچه-رعد و “پنچه-صاعقه”). در طی این عملیات، پناهگاههای موجود پ‌ک‌ک، انبارهای مهمات و تروریست‌های زیادی در ارتفاعات شمال عراق منهدم شدند.

گفته می شود پ‌ک‌ک که در برابر حملات دقیق هوایی ارتش ترکیه روزهای سختی را پشت سر می گذارد، به جستجوی سیستم های دفاع هوایی در برابر پهپادها، جنگنده ها و هلی کوپترها است. اولین کشوری که پ‌ک‌ک به آن متوسل شده، ارمنستان است. همچنین مذاکرات با خلیفه حفتر ژنرال شورشی در لیبی نیز انجام شده است.

به نوشته این روزنامه، سازمان‌های اطلاعاتی ایران نقش ویژه ای در تماس ها و مذاکرات پ‌ک‌ک با ارمنستان برای دستیابی به سیستم های موشکی ضدهوایی داشته است. این روزنامه به نقل از منابع امنیتی عراق و ترکیه نوشت برخی از رهبران “حشد الشعبی”، گروه شبه نظامی شیعه مورد حمایت ایران در عراق نیز در مذاکرات پ‌ک‌ک و ارمنستان نقش داشتند. پ‌ک‌ک هیئتی را به سرپرستی «بسه حوضات» (حولیا اوران) و «نوریه کسبیر» که در استان تونجلی متولد شده و ارمنی تبار هستند، اعزام کرده است.

این تروریست‌ها در این مذاکرات با ویتالی باسانیان رئیس شورای امنیت ارمنستان و هدایت کننده نسل‌کشی خوجالی، جلال آرتونیان به اصطلاح وزیر دفاع سابق قره باغ و مشاور وزارت دفاع ارمنستان و ژنرال ساموِل بابائیان فرمانده عملیات ویژه ارمنستان، دیدار کرده‌اند.

طبق این گزارش، تروریستهای پ‌ک‌ک از ارامنه خواستار سیستم ضد هوایی «اوسا ۹کا۳۳» ساخت روسیه برای نصب در حداقل پنج نقطه قندیل شده‌اند. سرکردگان پ‌ک‌ک اظهار داشتند که سلاح، تجهیزات و مهماتی که ارمنستان در این راستا خواهد داد با کمک حشد الشعبی به مناطق پ‌ک‌ک منتقل خواهد شد. از سوی دیگر، طرف ارمنی نیز گفته که چنین اقدامی نمی تواند به طور مستقل از روسیه انجام شود و پاسخ داده است: “ابتدا مسکو را راضی کنید”. علی‌رغم این احتیاط، ایروان تعهد کرده، بصورتی که در سطح بین المللی مشکلی برایش ایجاد نکند برخی از سلاح ها و تجهیزات را برای پ‌ک‌ک فراهم کند.

این گزارش می‌افزاید، دیدار مقامات عراق از ارمنستان، اندکی پس از ترافیک بین قندیل و ایروان، قابل تامل است. در جریان بازدید هیئت هشت نفره از وزارت دفاع عراق، خواسته های پ‌ک ک نیز در دستور کار قرار گرفته است. هیئت عراقی همچنین گزارش های مفصلی را از مقامات ارمنستان در مورد جنگ قره باغ، و اغلب در مورد پهپادهای ترکیه و استراتژی های جنگ درخواست کرده‌اند. دو هیئت توافق کرده‌اند که تماس‌های دو هیئت ادامه یابد و جلسه بعدی در بغداد برگزار شود.

تروریست های پ‌ک‌ک در مذاکرات خود با خلیفه حفتر نیز قول داده‌اند که در صورت کمک حفتر، این سامانه از راه‌های مخفیانه و غیرقانونی به قندیل منتقل خواهد شد و از هیچ گونه فداکاری مالی دریغ نخواهند کرد. پ‌ک‌ک همچنین قول داده است که با ارسال حداقل ۳ هزار شبه نظامی از حفتر پشتیبانی خواهند کرد. اظهار شده است که خلیفه حفتر به علت شکست در بسیاری از جبهه ها به ویژه در طرابلس و ترس از فشار ترکیه اعلام کرد که در شرایط فعلی چنین کمکی امکان پذیر نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا