ایران

چین با خرید نفت ارزان روسیه واردات از ایران را کاهش داد

چین همزمان با خرید نفت ارزان از روسیه، واردات نفت از ایران را کاهش داد. گزارش می شود روسیه نفت خام را بشکه ای 30 و ایران نیز 20 دلار زیر قیمت بازار می فروشد.

رزیابی‌های شرکت‌هایی که صادرات و واردات نفت کشورها را رصد می‌کنند، نشان می‌دهند که صادرات نفت ایران به چین در ماه آوریل و هم‌زمان با افزایش فروش نفت روسیه به پکن با قیمت پایین‌تر کاهش یافته است.

یکی از دلایل این اتفاق، کاهش تقاضا از سوی پالایشگاه‌های مستقل چین که خریداران اصلی نفت ایران هستند، عنوان شده است. نفت ایران حدود ۷ درصد واردات چین که بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام در جهان است را تشکیل می‌دهد.

طبق گزارش رویترز کاهش خرید نفت از ایران توسط چین در حالی رخ داده است که برخی از دیپلمات‌های غربی تا حد زیادی امید خود را برای احیای توافق هسته‌ای 2015 از دست داده‌اند.

احیای برجام به ایران اجازه می‌دهد تا فروش نفت خود را فراتر از چین به مشتریان پیشینش، کره جنوبی و اروپا گسترش دهد. پکن در دو سال گذشته بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران بوده است.

در این فاصله نفت خام روسیه، به دلیل تحریم‌های کشورهای غربی به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین و کاهش تقاضا از سمت اروپا، در حال تغییر مقصد به سمت چین است.

ارزیابی‌های اولیه شرکت ورتکسا نشان می‌دهند که چین در ماه آوریل نزدیک به 650 هزار بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرده که اندکی کمتر از حدود 700 هزار بشکه در روز در ماه مارس است.

شرکت کپلر، یکی دیگر از شرکت‌های ردیابی نفت‌کش‌ها هم صادرات نفت ایران در ماه آوریل را 575 هزار بشکه در روز اعلام کرد که از میانگین 840 هزار بشکه در روز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ کمتر است.

این در حالی است که بر اساس آمارهای ارائه شده، فروش نفت ایران به چین در اواخر سال 2021 و اوایل سال 2022 به اوج خود رسیده بود.

اما ارزیابی‌های رفینیتیو نشان می‌دهند که صادرات نفت روسیه به چین در ماه آوریل با افزایش 16 درصدی نسبت به ماه مارس، به حدود 860 هزار بشکه در روز رسیده که بالاترین رقم از دسامبر گذشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا