ایرانسلامتی و زندگی

کیانوش جهانپور: اعلام مناطق سفید هیچ منبع رسمی نداشت، پاسخگو نیستیم

سخنگوی وزارت بهداشت ایران در ارتباط با انتشار فهرست شهرستان های سفید در رابطه با شیوع کرونا و بازگشایی مدارس و نماز جمعه‌ها گفت که اعلام مناطق سفید هیچ منبع رسمی نداشت.

کیانوش جهانپور، بعد از ظهر سه شنبه  ۱۶ اردیبهشت، در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد و  به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد گفت اسامی این شهرها از طرف وزارت بهداشت نبوده و اعلام وضعیت شهرها از نظر «شیوع کرونا، حداکثر پنج روز اعتبار دارد».

آقای جهانپور همچنین تاکید کرد «سیاست وزارت بهداشت این نبود که به صورت متمرکز اسامی مناطق سفید را اعلام کند. منبع رسمی هم این مناطق را اعلام نکرده است. و قاعدتاً در این صورت ما پاسخگو نیستیم.»

این اظهارات از سوی سخنگوی وزارت بهداشت در حالی عنوان می‌شود که حسن روحانی از ۱۷ فروردین به طور مستمر درباره اعلام مناطق سفید سخن می‌گوید.

در ادامه، آقای روحانی روز ۱۴ اردیبهشت اعلام کرد که ۱۳۲ شهرستان در وضعیت سفید هستند و اماکن مذهبی در این مناطق بازگشایی خواهند شد.

دولت ایران بر اساس همین آمار در نظر دارد ۲۷ اردیبهشت مدارس شهرهایی که وضعیت سفید دارند را باز کند.

این در حالی است که پیش از این مقامات وزارت بهداشت ایران از نبود مناطق سفید در ایران خبر داده بودند. کیانوش جهانپور گفته بود: «هیچ استانی در وضعیت سفید از نظر ابتلا به کرونا نیست.»

حسن روحانی پیش از این نیز گفته بود تصمیم دولت مبنی بر تاریخ بررسی بازگشایی اماکن مذهبی پایان اردیبهشت باشد اما به درخواست علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، دولت نیز تصمیم خود را عوض کرده و این تاریخ را جلو کشیده است.

لازم به ذکر است که مقام‌های دولت ایران از عبارت «منطقه سفید»، برای توصیف شهرهایی که خطر شیوع کرونا در آنها کم است استفاده می‌کنند. همچنین از دو عبارت «منطقه زرد» و «منطقه قرمز» نیز برای شهرهایی که شیوع متوسط و بالایی دارند استفاده می‌کند.

در رابطه با این عبارات مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، ۱۴ اردیبهشت به خبرگزاری ایرنا گفت استفاده از عبارت وضعیت سفید درخصوص برخی شهرها «گمراه‌کننده» است و «باعث افزایش تردد به شهرها و انتقال بیماری از مناطق آلوده‌تر به مناطق کمتر آلوده به کرونا می‌شود.»

جهانپور درباره آخرین وضعیت دو داروی رمدسیویر و فاویپیراویر نیز گفت: «مطالعه‌هایی در مورد داروی فاویپیراویر انجام شد. داروی رمدسیویر نیز در ایالات متحده تحت مطالعه بود که می‌گفتند در کاهش مرگ و میر در موارد بحرانی و اورژانسی موثر است. ما به یافته‌های داخلی اطمینان بیشتری داریم و هر دو دارو در کشور ما تحت مطالعه بالینی قرار گرفت و تا امروز هیچ گزارش خاص و امیدبخشی در مورد این دو دارو و ورود آنها به پروتکل‌ها نداشتیم.»

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا