جهانخاورمیانه

گارد ساحلی ترکیه از نجات ۱۵ «مهاجر غیرقانونی» از خطر غرق شدن خبر داد

بر اساس خبرهای منتشر شده در رسانه‌های ترکیه، ۱۵ مهاجر غیرقانونی که هنگام تلاش برای ورود غیرقانونی به یونان با ممانعت نیروهای گارد ساحلی این کشور مواجه و قایق‌های حامل آن‌ها به سمت آب‌های ترکیه رانده شده‌ بود، از سوی گارد ساحلی ترکیه نجات داده شدند.

تابعیت این افراد ذکر نشده اما در خبرهای منتشر شده، آمده است که آنان پس از طی مراحل قانونی به اداره مهاجرت استان موغلا انتقال یافتند.

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه، در انتهای این خبر نوشته است که عملیات‌ نیروهای امنیتی ترکیه برای مقابله با ورود و خروج غیرقانونی مهاجران در سراسر این کشور همچنان ادامه دارد.

دولت ترکیه اواخر خرداد ماه صدها شهروند افغان را که به این کشور پناه برده بودند، به اتهام «مهاجرت غیرقانونی» با پروازهای مختلف از شهرهای استانبول و آغری، به افغانستان بازگرداند.

بر اساس آمار وزارت کشور ترکیه، این کشور در پنج ماه اول سال جاری میلادی، ۲۸ هزار و ۵۸۱ پناهجو را از خاک خود اخراج کرد. این روند همچنان با شدت ادامه دارد.

به گزارش آناتولی، از سال ۲۰۱۶ تاکنون حدود ۲/۶ میلیون پناهجو از ورود به ترکیه منع شده‌اند. در سال جاری میلادی هم از ورود بیش از ۱۵۳ هزار پناهجو به خاک ترکیه جلوگیری شده است.

با شدت گرفتن تدابیر آنکار ترکیه علیه پناهجویان، در پنج ماه اول سال جاری میلادی بیش از ۷۵ هزار و ۵۰۰ پناهجو به عنوان «مهاجر غیرقانونی» بازداشت شدند.

ترکیه در سال‌های اخیر پروژه ساخت دیوار در مرزهایش با ایران و سوریه را برای جلوگیری از ورود پناهجویان پیش برده است.

بیشتر پناهجویانی که به ترکیه پناه می‌برند از جنگ، درگیری و سرکوب‌های خشونت‌بار حکومتی در کشورهای خود فرار می‌کنند و قصد دارند از ترکیه به کشور دیگری پناهنده شوند.

دولت ترکیه اما از موضوع پناهجویان به عنوان ابزار فشار بر دولت‌های دیگر، به ویژه در چانه‌زنی‌های خود با اتحادیه اروپا برای گرفتن منابع مالی بیشتر از این اتحادیه استفاده می‌کند.

در ماه‌های گذشته و همزمان با بحران اقتصادی در ترکیه، گزارش‌هایی درباره حمله به پناهجویان در این کشور، از جمله حمله‌های یک گروه نژاد‌پرست موسوم به «اخوت آتامان» منتشر شده است.

از سوی دیگر رئیس کمیسیون مهاجرت و ادغام مجلس ترکیه، در روزهای گذشته مقام‌های مرزی جمهوری اسلامی را متهم کرد که مهاجران را مجبور می‌کنند وارد ترکیه شوند.

آتای اوصلو گفت: «آن‌ها [مقام‌های جمهوری اسلامی] مهاجران را تشویق کرده و می‌گویند حتی اگر سربازان ترکیه فرمان ایست دادند هم بروید، زن و بچه‌هایتان را هم با خود ببرید زیرا آنها هرگز به زنان و کودکان شلیک نمی‌کنند.»

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه هم به تازگی از اقدام‌های جدید برای استرداد پناهجویان خبر داد و گفت: «رانندگان تاکسی را موظف خواهیم کرد در سفر‌های خارج از استان، مدارک سفر بین استانی مسافران خارجی را بررسی کنند. هیچ‌کس نباید در جابه‌جایی مهاجران غیرقانونی واسطه شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا