ایراندانش و فن آوری

گذراندن «دروس طب سنتی» برای دانشجویان دوره دکتری عمومی الزامی شد

بر اساس یک تصمیم جدید، گذراندن درس طب سنتی برای تمامی دانشجویان دوره دکتری عمومی صرف نظر از سال ورود به تحصیل، الزامی شد.

ایسنا گزارش می‌دهد که معاون آموزشی وزارت بهداشت با اعلام این خبر گفت،  گذراندن درس طب سنتی همچنین برای دانشجویان رشته دندانپزشکی و داروسازی نیز الزامی شده است.

همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران برخی از طرفداران «طب اسلامی» با استفاده از روغن بنفشه، روغن حنظل، داروی امام کاظم و ادرار شتر مدعی درمان کرونا شده بودند.

در یک مناظره «به اصطلاح علمی» که در تاریخ ۸ اردیبهشت با عنوان مناظره «بین دو گفتمان پزشکی کلاسیک و سنتی با موضوع پیشگیری و درمان کرونا» با شرکت سیدمحمد خادم‌الحسینی دکترای پرستاری و هیئت علمی دانشگاه و سیدعلی آذین دکترای جامعه شناسی پزشکی در پژوهشگاه امام سجاد شده بود آقای خادم‌الحسینی ادعا کرد که وی به همراه یک تیم پژوهشی پس از چندین سال کار بر روی این دارو مشاهده کردند که «این دارو بر روی بیماران ریوی پاسخگو بوده است.»

وی همچنین مدعی شد که این دارو را بر روی شماری از بیماران کرونایی نیز به طور غیررسمی آزمایش» کرده و «باعث درمان شده است»

آقای خادم‌الحسینی، در خصوص مصرف ادرار شتر نیز گفته بود که «در علم پزشکی از ادرار استفاده می‌شود و در این استفاده، ادرار محصولی پاک است به طوری که تاکنون تجربه‌هایی بر روی برخی انجام شده و نتایج خوبی داشته است.»

این مدعی طب سنتی بیان داشت که تاکنون نتوانسته‌اند مجوزی برای انجام پژوهش‌های علمی و تحقیقاتی رسمی و ورود آن به چرخه درمان بیماران کرونایی دریافت کنند.

از دیگز طرفداران این شیوه سعید اسکندری، رئیس انجمن طب سنتی خراسان رضوی است که اقدام به توزیع موادی با نام‌های «داروی امام کاظم» و «روغن بنفشه» در سطح شهرها به‌ویژه «در برخی از مناطق شهر مشهد» کرده بود.

همچنین، عباس تبریزیان که خود را «پدر طب اسلامی» نیز می نامد، چندی پیش  در جمع هوادارانش کتاب «اصول طب داخلی هاریسون» را که کتاب‌ مرجع علم پزشکی است، آتش زده بود.

پس از انتشار ویدئوی به آتش زدن کتاب هاریسون، سه پزشک به این اقدام اعتراض کردند ولی با شکایت تبریزیان به اتهام «توهین از طریق فضای مجازی» هر یک به ۶۰ ضربه شلاق محکوم شدند.

کیانوش جهانپور، سخنگوی‌ وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از «دخالت‌های مکرر این مدعی طلب اسلامی»، از ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه خواسته بود تا هم در مقام ریاست این قوه و هم رئیس دادگاه ویژه روحانیت، با این فرد و جریان حامی‌ او، برخورد کند.

اعضای جامعه پزشکی ایران نیز طی نامه‌ای به وزیر بهداشت نوشته بودند «همان طور که می دانید در چند ساله اخیر با حمایتهای پیدا و پنهان، افرادی شیاد با سوء استفاده از اعتقادات صمیمی مردم، خود را درمانگر جا زده و جایی در بازار سلامت برای خود دست و پا کرده اند. خرافه پروری و ترویج انگاره های نادرست از جمله کارهای آنان بوده که در بعضی موارد به قیمت جان مردم نیز تمام شده است.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا