ایرانجهان

گزارش آژانس: ایران همچنان به نقض تعهدات هسته‌ای خود ادامه می‌دهد

بنا بر گزارش آژانس ایران توضیحی را درباره ذرات اورانیوم بسیار غنی‌شده کشف شده در یکی از سایت هسته‌ای اعلام نشده خود ارائه کرده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدیدی خبر داد که ایران همچنان به نقض تعهدات هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و به این نهاد بین‌المللی اجازه داده تنها در دو سایت غنی‌سازی اعلام شده آن تجهیزات نظارتی نصب کند.

دید‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد، چهارشنبه، 10 خرداد در گزارش خود‌ که برای کشورهای عضو شورای حکام تهیه شده، آورده که از ایران انتظار می‌رود با آژانس برای نصب دوربین‌های نظارتی در همه سایت‌های هسته‌ای این کشور همکاری کند.

همچنین در گزارش‌ آژانس آمده که ایران شرحی را درباره ذرات اورانیوم بسیار غنی‌شده کشف شده در یکی از سایت هسته‌ای اعلام نشده خود ارائه کرده است.

این گزارش‌ و درخواست از تهران برای همکاری جهت نصب دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی در تاسیسات هسته‌ای آن در حالی منتشر می‌شوند که ایران سال گذشته‌ دستور داده بود تجهیزات نظارتی آژانس که بر اساس توافق هسته‌ای 2015 با قدرت‌های جهانی در سایت‌های هسته‌ای این کشور نصب شده‌ بود، برچیده شوند.

به گزارش «رویترز»، در دو گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خطاب به کشورهای عضو آمده است که تجهیزات نظارتی مورد نظر شامل دوربین‌های نظارتی در دو سایت «نطنز» و «فردو» که در آن اورانیوم تا حد 60 درصدی غنی‌سازی می‌شود، نصب شده است.

یک منبع آگاه در همین‌باره به رویترز گفته است که با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «منتظر تعامل ایران برای رسیدگی» به مسائلی از جمله نصب تجهیزات نظارتی بیشتر است که ماه‌ها پیش اعلام شد.

در یکی از گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز چهارشنبه آمده است که ایران اکنون 114.1 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا 60 درصد و به شکل هگزافلوراید اورانیوم (UF6) دارد که می‌تواند به آسانی بیشتر غنی‌سازی شود. ذخایر هگزافلوراید اورانیوم ایران نسبت به سه ماه قبل، افزایشی 26.6 کیلوگرمی داشته است.

بنا بر تعریف‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 42 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا سطح 60 درصد، مقادیر «قابل‌توجه» است که امکان ساخت یک وسیله انفجاری هسته‌ای را فراهم می‌سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا