جهان

ید طولانی سازمان‌های اطلاعاتی ایران در استفاده از «پرستوها» برای جاسوسی و ترور

با نگاهی به ربوده شدن چندین فعال سیاسی و روزنامه‌نگار مخالف ایران در ماه‌های اخیر معلوم می‌شود که سازمان‌های اطلاعاتی ایران در استفاده از «پرستوها» برای جاسوسی و ترور ید طولانی دارند.

پس از ربایش چندین فعال سیاسی و روزنامه‌نگار مخالف جمهوری اسلامی ایران از کشورهای منطقه توسط وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، استفاده این سازمان‌های بدنام از «پرستوها» برای جاسوسی و ترور بار دیگر مورد توجه روزنامه نگاران، سازمان‌های ضدترور و ضد جاسوسی کشورهای منطقه قرار گرفت.

در سال ۱۳۹۲ نیز در ترکیه عملیات وسیعی از سوی پلیس انجام شد که طی آن مشخص شد چندین زن ایرانی، به ترکیه آورده شده و با ایجاد ارتباط عشقی و یا عقد صیغهسعی در بدست آوردن اطلاعات و اسناد محرمانه را داشته‌اند.

در چارچوب عملیات بر علیه روسپیگری و جاسوسی که در ۸ مه سال ۲۰۱۳ و در راستای گزارشی که حدود ۹ ماه پیش از آن به اداره پلیس استان ایغدیر اعلام شده بود، ۲۴ نفر که ۱۰ نفر از آنها زن بودند، دستگیر شدند.

بر اساس اطلاعاتی که در پرونده تحقیق درج شده بود، این «پرستوها» پیش از آنکه به ترکیه بیایند، توسط سپاه پاسداران ایران بازداشت شده‌اند و سپس در ازای جاسوسی آزاد شده و به ترکیه فرستاده شده‌اند.

سپس با یک گذرنامه ایرانی و با تظاهر به تجارت یا اهداف گردشگری به ترکیه وارد شده و به کانال‌های فعال در فحشا هدایت می‌شدند. این کانال‌ها در ادامه پرستوها را با نظامیان، پلیس و بوروکرات‌ها آشنا می‌کردند و با عقد صیغه اطلاعات محرمانه دولتی را جمع آوری و در اختیار اطلاعات سپاه قرار می‌دادند.

در موضوع ربوده شدن حبیب فرج‌الله چعب (اسیود) که نخست روزنامه واشینگتن تایمز با استناد به منابع امنیتی ترکیه منتشر کرد و سپس شبکه اسکای‌نیوز بریتانیا از طریق همین منابع تصاویر دوربین‌های مدار بسته را منتشر کرد، مشخص شد که این فعال سیاسی نیز با استفاده از یک «پرستو» یا به عبارتی دیگر “دام عسل” با نام «صابرین سعیدی» به ترکیه کشانده شده و سپس توسط مافیای مواد مخدر بنام «ناجی شریفی زیندشتی» (کُرد ایران) که عوامل وزارت اطلاعات در ترکیه هستند به ایران منتقل شده است.

همچنین بخوانید: ‏واشنگتن پست: ترکیه وزارت اطلاعات ایران را مسئول ربایش «حبیب چعب» در استانبول می‌داند

همچنین بخوانید: تصاویر دوربین‌های مداربسته مربوط به ربوده شدن حبیب اسیود از ترکیه به ایران 

در گزارش اخیر رسانه‌های ترکیه در مورد ربوده شدن حبیب چعب همچنین گفته شد که عوامل وزارت اطلاعات ایران همچنین سال گذشته، مسعود مولوی وردنجانی، یک مقام دفاعی پیشین ایران را در استانبول ترور کرده‌اند، مقامات ترکیه گفتند که قاتل این سوءقصد توسط مأموران اطلاعاتی از کنسولگری ایران اجیر شده بودند.

همچنین بخوانید: جزئیات گزارش رویترز در باره نقش سفارت ایران در ترور عضو سابق وزارت دفاع این کشور

همچنین بخوانید: آمریکا: دست داشتن دیپلماتهای ایران در ترور مسعود مولوی نگران کننده است

رسانه‌های ترکیه همچنین اعلام کردند که ترور سعید کریمی، مدیر نلویزیون «جم» در استانبول نیز با همین عوامل صورت گرفته است.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا