خاورمیانه

یک سال از زلزله ویرانگر ترکیه می گذرد

یک سال از وقوع دو زمین لرزه به بزرگی ۷.۸ و ۷.۵ ریشتر در جنوب ترکیه و شمال غرب سوریه می گذرد که ده ها هزار کشته بر جای گذاشت.

در نتیجه زمین لرزه شدیدی که غازیانتپ، هاتای، آدیامان، قهرمان مرعش، کیلیس، مالاتیا، دیاربکر و شانلی اورفا در ترکیه را در بر گرفت، مناطق ادلب، حلب، حما و لاذقیه در سوریه، شهرها و شهرک‌هایی از بین رفتند. بیش از ۵۰ هزار نفر در ترکیه و ۹ هزار نفر در سوریه جان خود را از دست دادند.

چهار دانش آموز آذربایجانی در میان کشته شدگان ترکیه بودند.

شدت زمین لرزه ۷.۸ ریشتری که ۶۵ ثانیه به طول انجامید به حدی بود که در مصر نیز احساس شد.

بزرگی بلای طبیعی را نیز می توان با ادامه کار انجام شده در جهت رفع پیامدهای ناشی از آن سنجید. در اثر زلزله ای که ۱۱ استان ترکیه را در بر گرفت، ساختمان ها، جاده ها، فرودگاه ها غیرقابل استفاده شدند، بناهای تاریخی ویران شدند، بیش از ۱ میلیون نفر در عرض چند دقیقه بی خانمان شدند. بر اساس آخرین اطلاعات، تنها ۲۵۰ هزار نفر از جمعیت ۱.۷ میلیونی هاتای پس از زلزله در این شهر باقی مانده اند.

این پنجمین زمین لرزه مخرب در ۳۰ سال گذشته بود. بر اساس برآوردها، ترکیه در مدت ۵ سال به ۱۵۰ میلیارد دلار برای از بین بردن پیامدهای این فاجعه نیاز دارد.

دو جهت اصلی فعالیت های کمک های بشردوستانه عملیاتی وجود داشت که بلافاصله پس از فاجعه طبیعی آغاز شد، جستجو و نجات و کمک به بازماندگان. سخت ترین قسمت کار البته انجام عملیات جستجو و نجات و بیرون آوردن مردم از زیر آوار بود. برای این منظور ترکیه تمامی نیروهای خود را به منطقه زلزله زده بسیج کرد. با این حال، شرکت کشور به تنهایی در این کار کافی نبود. بنابراین، فراخوان سطح چهارم کمک های بین المللی ترکیه از سراسر جهان دعوت شد. اولین کشوری برای کمک البته کشور برادر آذربایجان بود. بر اساس دستور رئیس جمهور الهام علی اف، بیش از ۴۰۰ نفر از امدادگران وزارت شرایط اضطراری تجهیزات لازم را دریافت و بلافاصله به منطقه زلزله زده اعزام شدند. بیش از ۴۰ پرسنل وزارت وضعیت اضطراری در بیمارستان های صحرایی این منطقه به مجروحان کمک رسانی کردند. کادر پزشکی نظامی ارتش آذربایجان نیز به منطقه اعزام شدند.

در مجموع، حدود ۱۲ هزار خارجی در عملیات جستجو و نجات در ترکیه شرکت کردند.

در سرتاسر ترکیه، مردم کمپین های مختلفی را سازماندهی کردند و سعی کردند کمک های بشردوستانه ارائه کنند. در این روزهای سخت ترکیه، مردم آذربایجان همبستگی و بسیج قوی نشان دادند. مراکز کمک های بشردوستانه در سراسر کشور ایجاد شد، لباس های زمستانی اضطراری، مواد غذایی، محصولات بهداشتی و غیره. جمع آوری و با کامیون های پیوسته به ترکیه ارسال شد. چنین بسیج گسترده ای از آذربایجانی ها در طول جنگ ۴۴ روزه میهنی صورت گرفته بود. در سه روز اول این فاجعه، شهروندان آذربایجان نزدیک به یک میلیون دلار برای امور خیریه به ترکیه کمک های نقدی خود را واریز کردند.

ساخت بیش از ۳۰۰ هزار خانه در قالب برنامه فشرده با هدف تامین مسکن آسیب دیدگان در زلزله آغاز شده و تاکنون حدود ۵۰ هزار خانه تحویل داده شده است.

در حال حاضر آذربایجان به فعالیت های بشردوستانه خود در استان قهرمانمراس ادامه می دهد و از نزدیک در کارهای بازسازی و مرمت و ساخت تاسیسات اجتماعی مشارکت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا