ایرانجهان

۱۱ عضو مجلس نمایندگان آمریکا: ایران ایمنی دریانوردی بین‌المللی را به خطر انداخته است

۱۱ نفر از اعضای دو حزب مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به وزارت خزانه‌داری این کشور با تشریح شیوه‌های جمهوری‌ اسلامی برای دور زدن تحریم‌های نفتی، گفتند حکومت ایران با این شیوه‌ها ایمنی صنعت دریانوردی بین‌المللی و امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته است.

در این نامه با اشاره به دسترسی ایران به بازارهای محصولات نفتی در چند قاره آمده که اقدام‌های جمهوری اسلامی در دور زدن تحریم‌های نفتی، امنیت ملی و منافع راهبردی آمریکا را هم تهدید می‌کند.

در این نامه به شیوه‌هایی مانند تغییر پرچم کشتی‌های حامل نفت ایران، انتقالات کشتی به کشتی در دریا و دستکاری داده‌های سامانه شناسایی اتوماتیک به عنوان بخشی از تاکتیک‌های ایران در دور زدن تحریم‌ها اشاره شده است.

این نامه خاطرنشان کرد در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۲۳، چین روزانه به طور متوسط یک میلیون و ۵۰ هزار بشکه نفت از ایران خرید. در همین حال، جمهوری اسلامی با صادرات یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز، به بالاترین سطح صادرات نفت خود در پنج سال اخیر رسیده و با وجود محدودیت‌های تحریمی، در حال نزدیک شدن به سطح صادرات نفتی خود پیش از اعمال تحریم‌ها است.

این نامه به تحقیقات سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای اشاره کرد که از فعالیت ۳۷۰ کشتی با پرچم خارجی برای قاچاق نفت ایران حکایت دارد. طبق این تحقیقات، گمان می‌رود این کشتی‌ها طی دو سال گذشته نفت ایران را به صورت غیر قانونی به مقاصد مختلف منتقل کرده‌اند. اعضای مجلس نمایندگان خاطرنشان کردند در مقایسه با تحقیقاتی که در نوامبر ۲۰۲۰ انجام شده بود، این میزان ۳۰۰ واحد افزایش یافته است.

در روز ۱۲ آبان، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آرا از هر دو حزب اصلی این کشور طرحی را برای تقویت تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساندند.

این طرح، تدابیری علیه بنادر و پالایشگاه‌های خارجی در نظر گرفته که نفت صادر شده از ایران را می‌پذیرند.

با وجود اعمال تحریم‌های ایالات متحده بر نفت ایران به دلیل برنامه هسته‌ای تهران، صادرات نفت خام ایران در حال افزایش است.

از سال ۲۰۲۱ تاکنون، ایران درآمد نفتی خود را ۸۰ میلیارد دلار بیشتر کرده است. بیش از ۸۰ درصد نفت صادراتی ایران به چین ارسال شده است.

منتقدان دولت بایدن می‌گویند کنار گذاشتن سیاست «فشار حداکثری» دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی، برای آمریکا گران تمام شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا