ایرانجهان

ناتو: جمهوری اسلامی به هم‌دستی با روسیه در جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین پایان دهد

سران کشورهای عضو ناتو در بیانیه پایانی نشست خود اعلام کردند جمهوری اسلامی باید به هم‌دستی با روسیه در جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین پایان دهد. ناتو همچنین تاکید کرد که ایران هرگز نباید دست به تولید سلاح اتمی بزند و از اقدامات بی‌ثبات‌کننده و مخرب خودداری کند.

در بیانیه پایانی نشست ناتو در لیتوانی آمده است: «از ایران می‌خواهیم حمایت نظامی خود از روسیه، به ویژه انتقال پهپادها را که در حمله به زیرساخت‌های حیاتی [اوکراین] استفاده می‌شود و تلفات غیرنظامی گسترده‌ای ایجاد می‌کند، متوقف کند.»

این بیانیه با ابراز نگرانی جدی از «فعالیت‌های مخرب» ایران در قلمرو متحدان ناتو، از جمهوری اسلامی خواست از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده، از جمله توقیف کشتی‌ها خودداری کرده و در گسترش صلح و ثبات در منطقه، نقشی سازنده ایفا کند.

۳۱ کشور عضو ناتو با ابراز نگرانی عمیق از گسترش برنامه هسته‌ای ایران، بر عزم خود مبنی بر اینکه ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد تاکید کرد و از جمهوری اسلامی خواست بدون هیچ تاخیری به تعهدات خود تحت پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پایبند شود.

این بیانیه تاکید کرد پایبندی ایران به تعهدات قانونی خود برای اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تایید کند، ضروری است.

کشورهای عضو ناتو همچنین از جمهوری اسلامی خواستند تمام فعالیت‌های موشکی بالستیک خود را که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در تایید برجام را نقض می‌کند، متوقف کند.

اظهار نگرانی ناتو از همکاری تسلیحاتی جمهوری اسلامی با روسیه در جنگ اوکراین در حالی مطرح می‌شود که روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز روز ۱۵ تیر در گزارشی فاش کرد روسیه به طور پنهانی در جمهوری تاتارستان کارخانه‌ای را برای تولید مشترک پهپاد نظامی با جمهوری اسلامی تاسیس و مهندسان و کارشناسان ایرانی فارسی‌زبان جذب کرده است.

خرداد ماه امسال جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به اینکه روسیه در ماه میلادی پیش از آن صدها پهپاد جدید از ایران دریافت کرده، گفت که جمهوری اسلامی به مسکو تجهیزات لازم را برای ساخت کارخانه پهپاد ارائه کرده و روسیه می‌تواند اوایل سال آینده پهپاد ایرانی تولید کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به اینکه حمایت نظامی ایران و روسیه از یکدیگر از هر دو طرف جریان دارد، گفت ایران به دنبال دریافت میلیاردها دلار تجهیزات نظامی از روسیه از جمله بالگرد و رادار است.

کربی خاطرنشان کرد روسیه به ایران پیشنهاد همکاری‌های دفاعی بی‌سابقه‌ای از جمله در زمینه موشکی، الکترونیکی و پدافند هوایی داده است.

آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، استرالیا و نیوزیلند تا کنون جمهوری‌اسلامی را به دلیل ارائه پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین هدف چندیدن دور تحریم قرار داده‌اند. با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی کمک تسلیحاتی خود به روسیه در جنگ اوکراین را انکار می‌کنند.

از سوی دیگر در ماه‌های اخیر گزارش‌های مختلفی نیز درباره حضور مستشارهای نظامی ایران در کریمه برای آموزش کار با پهپاد به نیروهای روسیه در حمله به اوکراین و نیز تصمیم احتمالی جمهوری اسلامی برای ساخت خط تولید پهپاد در روسیه و نیز ارائه موشک بالیستیک به مسکو منتشر شده است.

همچنین جمهوری اسلامی متهم است با حمایت از شبه‌نظامیان شیعه در عراق، در حملات پهپادی آنان به مواضع و نیروهای آمریکایی در عراق و همچنین با حمایت از حوثی‌های یمن، در حملات پهپادی آنان علیه عربستان سعودی نقش داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا