ایران

شمار کشته‌شدگان اعتراضات ایران به 185 نفر رسید

سازمان حقوق بشر ایران از کشته‌شدن دست‌کم 185 نفر در اعتراضات جاری خبر داد

این سازمان عصر شنبه 16 مهر گزارش داد که احتمالا 19 کودک نیز در این اعتراضات کشته شده‌اند.

بنا به این گزارش بیشترین کشتار در استان‌ سیستان و بلوچستان روی داده، به طوری که نیمی از جان‌باختگان مربوط به این استان هستند.

با این حال این سازمان گفته که به‌دلیل «مشکلات خبررسانی، تهدید مقام‌های امنیتی و دشواری‌ کنونی محققان برای تایید برخی موارد»، هنوز بخش قابل توجهی از گزارش‌ مربوط به کشته‌شدگان «در دست بررسی» است و آمار دقیق جان‌باختگان بالاتر از عدد مذکور برآورد می‌شود.

گزارش افزوده که «کشته‌شدگان از 17 استان مختلف گزارش شده‌اند و بیشترین کشته‌ها از استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان و آذربایجان غربی بوده‌اند

تعدادی از این افراد مجروحانی بودند که در روزهای بعد، در بیمارستان جان خود را از دست دادند.

اعتراضات سراسری در ایران وارد هفته چهارم خود شده و روز و شب گذشته بسیاری از شهرهای شاهد اعتراضات گسترده دانشجویان، دانش‌آموزان و آحاد مردم بوده است.

کمپین فعالین بلوچ هم شمار کشته‌شدگان «جمعه خونین زاهدان» در 8 مهر را دست‌کم 90 نفر اعلام کرد. به گفته این کمپین، شماری از این افراد، روزهای بعد در بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند.

شهروندان بلوچ پس از پایان نماز جمعه 8 مهر، در اعتراض به تجاوز به یک دختر 15 ساله بلوچ توسط فرمانده نیروی انتظامی چابهار و در حمایت از اعتراضات سراسری ضدحکومتی، در اطراف کلانتری 14 زاهدان تجمع کردند که با تیراندازی مستقیم و پیاپی نیروهای سپاه، بسیج و یگان ویژه مواجه شدند. ماموران مسلح همچنین به محل برگزاری نماز جماعت با سلاح جنگی شلیک کردند که منجر به کشته‌شدن بسیاری از نمازگزاران بلوچ شد.

در روزهای اخیر تلویزیون رسمی ایران اعترافات اجباری اعضای خانواده «نیکا شاکرمی» و «سارینا اسماعیل‌زاده» از دختران کشته‌شده توسط نیروهای امنیتی را پخش کرد تا کشته‌شدن آنها را از زبان اعضای خانواده‌شان «خودکشی» عنوان کند.

در جریان اعتراضات نیز صدها نفر از معترضان از جمله فعالان مدنی، دانشجویان، ورزشکاران، هنرمندان و روزنامه‌نگاران بازداشت شده‌اند که آمار دقیقی از همه بازداشت‌شدگان در دست نیست.

علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرده که میانگین سنی بسیاری از بازداشت‌شدگان 15 سال است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا