آذربایجانایران

گزارش محمد علیمرادی از وضعیت اسفناک قلعه تاریخی دورباش تکاب (تیکان تپه)

محمد علیمرادی مستندساز شناخته‌شده آذربایجانی با انتشار گزارشی، وضعیت اسفناک قلعه تاریخی روستای دورباش شهرستان تیکان تپه (تکاب) را به تصویر کشید.

این قلعه بزرگ و زیبا بیش از یکصد سال قدمت دارد و با معماری منحصربفرد به دوره تورک‌های قاجار تعلق دارد که در نتیجه بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی به حال خود رها شده و بخش‌های زیادی از آن تخریب شده و بخش های باقیمانده نیز در آستانه نابود کامل قرار دارد.

محمد علمیرادی می‌گوید: «در سالهای گذشته یک انسان دوست‌داشتنی اهل تیکان‌تپه در اداره میراث فرهنگی تلاش کرده قسمت‌هایی از این بنای تاریخی را مرمت کند. اما اکنون وضعیت آن چیزی است که در تصویر می بینید.»

این مستندساز آذربایجانی گفت: «سرمایه‌گذاران آذربایجانی مقیم شهرهای تبریز، زنجان، اورمیه، قزوین، تهران، و حتی آذربایجانی های مقیم خارج و کسانی که عشق وطن در قلب‌شان است، چنین آثار ملی‌مان چشم به راه همت شما هستند تا برای مرمت و احیا این آثار تاریخی اقدام کنید.» محمد علیمرادی در پایان می‌گوید: «بیاید دست در دست هم، میراث ملی‌مان را حفظ کنیم.»

محمد علیمرادی، پیشتر نیز با انتشار ویدئویی وضعیت اسفناک حمام تاریخی روستای «یولغون آغاج» تیکان را به تصویر کشیده بود و به هویت‌زدایی از آذربایجان از طریق تخریب آثار تاریخی این منطقه اعتراض کرده بود.

بناهای تاریخی آذربایجان در حالی یکی پس از دیگری نابود می شوند که چنین مکان هایی در شهرهای فارس نشین توسط دولت ایران حفاطت و مرمت شده و کاربری های مختلفی مانند بومگردی، سفره خانه سنتی و.. به آن داده می‌شود و در جذب توریست و درآمدزایی برای منطقه مورد استفاده قرار می گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا