ایران

۸۰ درصد ورودی‌ها با رتبه زیر سه هزار به دانشگاه از خانواده‌های پردرآمد هستند

شکاف آموزشی در ایران به میزانی رسیده است که به گفته یک مقام رسمی از میان رتبه‌های زیر سه هزار ورودی به دانشگاه‌ها فقط حدود دو درصد از سه دهک کم درآمد بوده‌اند و در مقابل ۸۰ درصد ورودی‌های با رتبه زیر سه هزار به دانشگاه از خانواده‌های هستند که در «دهک‌های هشتم، نهم و دهم» یعنی خانواده‌های مرفه و پردرآمد هستند.

منصور کبکانیان، از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی که یکی از نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است، با بیان این آمارها که در بررسی ورودی دانشگاه‌ها در ۱۳۹۹-۱۴۰۰ به دست آمده است، در یک برنامه تلویزیونی به وجود شکاف عمیق آموزشی در ایران اذعان کرد.

او گفت که ۴۸ درصد رتبه‌های زیر سه هزار ورودی به دانشگاه‌ها به تنهایی از «دهک دهم» یعنی پردرآمدترین خانواده‌های ایران هستند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود که در مجموع ۸۰ درصد ورودی‌های با رتبه زیر سه هزار به دانشگاه از خانواده‌های هستند که در «دهک‌های هشتم، نهم و دهم» یعنی خانواده‌های پردرآمد قرار دارند و در مقابل فرزندان خانواده‌هایی که در دهک اول، یعنی کم درآمدترین خانوارها، در میان رتبه‌های زیر سه هزار فقط دو دهم (۰.۲) درصد است.

کبگانیان همچنین گفت که ۸۶ درصد ورودی به رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی از «دهک هشتم، نهم و دهم» یعنی قشر مرفه و کاملا مرفه هستند و این آمار به معنای این است که در آینده ۸۶ درصد پزشکان کشور از خانواده‌های مرفه برآمده است. در مقابل فقط ۱.۳ درصد از دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی از خانواده‌های دهک‌های کم درآمد هستند.

در آمار ارائه شده توسط کبگانیان سهم دانش‌آموزان مدارس دولتی و معمولی در رتبه‌های زیر سه هزار کنکور سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ فقط ۲.۳ درصد بوده است درحالی که سهم دانش‌آموزان «مدارس غیردولتی، نمونه مردمی و استعدادهای درخشان»، به ۸۰ درصد رسیده است.

در همین حال روزنامه فرهیختگان درباره افزایش شهریه‌ها در دانشگاه‌ها نوشت: «حرکت آموزش عالی به سمت گرفتن شهریه از دانشجویان دولتی یا به‌اصطلاح بهتر پولی شدن تحصیل در دانشگاه‌های دولتی موضوعی است که به نظر می‌رسد از یک ایده و پیشنهاد، رفته‌رفته به خط فکری برخی تصمیم‌گیران آموزش عالی تبدیل شده است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا