آذربایجاندانش و فن آوریمحیط زیست

مراغه جزو پنج منطقه مهم فسیلی مهره‌داران در جهان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه می گوید: تراکم بالای فسیل مهره‌داران هفت تا ۹ میلیون ساله، این منطقه را به بهشت فسیل‌شناسان تبدیل کرده است.

غلامرضا زارع در مصاحبه با خبرنگاران به‌مناسب سوم آبان روز فسیل افزود: کاوش‌ها مطالعات فسیلی در این منطقه فسیلی مراغه از ۱۷۰ سال پیش آغاز شده و تاکنون فسیل‌های مهره‌دار بسیاری به‌دست آمده است.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته هشت کاوش تحقیقاتی در این منطقه انجام و نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه فسیل حیوانان مهره‌دار به‌‌دست آمده است.

به گفته رئیس حفاظت محیط زیست مراغه، در این کاوش‌ها فسیل‌های منحصر به‌فرد انواع فیل، زرافه، بیر دندان شمشیری، انواع گاوها، آهو، کرگدن و اسب به‌دست آمده است.

وی یادآور شد: تحقیقات زمین‌شناسی و فسیل‌شناسی نشان می‌دهد که این حیوانات اجداد حیوانات امروزی در آفریقاست.

زارع بیان داشت: جمجمه، آج فیل، فک و اندام‌های حرکتی حیوانان از جمله فسیل‌های کشف شده در کاوش‌های فسیل‌شناسی است.

وی اذعان داشت: به‌منظور معرفی فسیل‌های مراغه دو سال است که موزه‌ای با ۵۰۰ قطعه فسیل حیوانات مهره‌دار در مراغه راه‌اندازی شده است.

زارع افزود: در این موزه فسیل‌هایی کمیاب شامل ۶گونه زرافه، ۶گونه فیل، پنج گونه کرگدن و هشت گونه از اسب‌ها به نمایش در آمده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: ساختمان مرکز تحقیقات فسیل در مراغه با ۵۰ درصد پیشرفت نیمه تمام مانده که تکمیل این طرح به ۱۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

فسیل‌ها در منطقه مراغه در سطح ۴۰ هزار هکتار پراکنده است که از این وسعت یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار به‌عنوان منطقه طبیعی و ملی به ثبت رسیده است.

این موزه به صورت دائمی در مرکز تحقیقات فسیلی شهر مراغه واقع در میدان مجلس این شهر برای بازدید علاقمندان دایر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا