ایران

کایلی مور-گیلبرت: در زندان اوین به من «پیشنهادات بی‌شرمانه» شد

کایلی مور-گیلبرت، آکادمیک استرالیایی که به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» 804 روز در ایران زندانی شد، اخیرا ادعا کرده هنگامی که در زندان اوین دوران محکومیت خود را می‌گذرانده، به وی «پیشنهادات بی‌شرمانه» شده است.

ه گزارش روزنامه «دیلی میل»، پنجشنبه 24 مارس، مور-گیلبرت گفته است: «رئیس زندان می‌خواست با من روابط عاشقانه نامشروع بر قرار کند. او حتی یک بار برای من کیک خرید و جشن تولد گرفت.»

این گروگان سابق استرالیایی تاکید کرد که رئیس زندان اوین «کنترل کامل» بر تمام جنبه‌های زندگی وی در زندان داشت، و پس از آن‌که شیفته وی شد، حتی با استفاده از نفوذ خود تاریخ آزادی وی را «شش هفت ماه» عقب انداخت.

دکتر مور-گیلبرت که پژوهشگر تمدن اسلامی است، در سپتامبر 2018 پس از آن‌که در یک کنفرانس علمی در تهران شرکت کرد، هنگام خروج از ایران در فرودگاه  خمینی تهران توسط دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

دستگاه قضایی ایران وی را به اتهام جاسوسی برای اسرائیل به ده سال حبس محکوم کردگفته می‌شود دلیل سوءظن جمهوری اسلامی به این آکادمیک استرالیایی، اسرائیلی بودن همسر وی بوده و مقامات ایران بر این باور بودند که او جاسوس اسرائیل است.

این پژوهشگر اسلامی پس از محاکمه به زندان اوین منتقل شد و ماه‌ها در سلول انفرادی زندانی بود. بنا بر گزارش‌ها، در این مدت مقامات ایرانی تلاش می‌کردند در ازای آزادی مور-گیلبرت، وی را به عنوان جاسوس جذب کنند که او نپذیرفت.

نامه‌ مور-گیلبرت خطاب به اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، که این گروگان آن را قاچاقی از زندان اوین فرستاده بود، نشان می‌دهد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سعی داشت برای شوهر وی دام بیندازد و او را به ایران بکشاند.

مور-گیلبرت سرانجام در نوامبر 2020 با متهمین حادثه تروریستی در تایلند که وابسته به جمهوری اسلامی بودند معاوضه شد و به کشور خود بازگشت.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا