ایرانخاورمیانه

ایران به اسرائیل هشدار داد حملاتش به سوریه بی‌پاسخ نخواهد ماند

وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه ۸ شهریور حمله هوایی اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی شهر حلب در سوریه را محکوم کرد و گفت که به این اقدامات پاسخ داده خواهد شد.

اظهارات حسین امیرعبداللهیان در نشستی خبری در دمشق و در آغاز سفر دو روزه او به سوریه بیان شده است.

حمله هوایی روز دوشنبه اسرائیل به فرودگاه حلب باعث توقف فعالیت‌های این فرودگاه بین‌المللی شد. این فرودگاه طی ماه‌های اخیر بارها هدف حملات اسرائیل قرار گرفته، از جمله ۱۶ اسفند گذشته که به باند پرواز این فرودگاه آسیب وارد آمد. حدود دو هفته پس از آن نیز فرودگاه حلب در روز دوم فروردین بار دیگر مورد حمله واقع شد.

وزیر خارجه ایران عنوان کرد: «هیچ اقدام جنایتکارانه‌ رژیم صهیونیستی بی‌پاسخ نخواهد ماند.»

عکس ماهواره‌ای از حمله سال گذشته منتسب به اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی حلب

فرودگاه بین‌المللی حلب در پی یک حملهٔ منتسب به اسرائیل از کار افتاد

ایران در جریان جنگ داخلی سوریه که به دنبال سرکوب خشونت‌بار اعتراضات در این کشور آغاز شد، حامی اصلی حکومت بشار اسد بوده و نظامیان و شبه‌نظامیان حمایت خود را در سوریه بسیج کرده است.

اسرائیل می‌گوید اجازه نمی‌دهد که ایران کشور سوریه را پایگاه نظامی خود بکند و بارها نیروهای ایرانی یا نیروهای تحت حمایت ایران را هدف قرار داده است.

حسین امیرعبداللهیان در ادامه سخنان روز چهارشنبه خود همچنین بدون اشاره به جزییات اعلام کرد که از مقامات عربستان سعودی «اظهارات مثبتی» را در رابطه با سوریه دریافت کرده و یکی از برنامه‌های او در سفر به دمشق گفت‌وگو درباره «این مسائل» است.

عربستان سعودی حامی مخالفان بشار اسد در جنگ داخلی سوریه بود و روابط سیاسی خود را با دولت دمشق قطع کرد. اما طی ماه‌های گذشته طرفین برای عادی‌سازی روابط گام‌های بلندی برداشته‌اند. بشار اسد نیز متعاقب بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از ۱۲ سال، اواخر اردیبهشت ماه برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب به شهر جده عربستان سعودی سفر کرد.

وزیر امور خارجه ایران در نخستین روز سفر خود به دمشق با فیصل مقداد و حسین عرنوس، وزیر امور خارجه و نخست وزیر سوریه دیدار کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا