جهان

سازمان ملل هشدار داد: احتمال حمله بیولوژیکی در بحبوحه شیوع کرونا

دبیرکل سازمان ملل متحد شیوع کرونا ویروس را تهدیدی برای حفظ صلح و امنیت بین المللی دانست و در رابطه با احتمال حمله بیولوژیکی در شرایط ضعف و فقدان‌آمادگی ناشی از این بیماری هشدار داد.

دبیرکل سازمان ملل در نشست غیرعلنی شورای امنیت خطاب به اعضای این سازمان در مورد «تهدیدهای چشم‌گیر علیه صلح و امنیت» در پی همه‌گیری کرونا هشدار داد و گفت جهان در برابر «سخت‌ترین آزمون» خود از زمان تاسیس این نهاد بین‌المللی قرار گرفته‌است.

آنتونیو گوترش عصر پنج شنبه در این نشست که به صورت تله کنفرانسی برگزار شد نگرانی های خود را در هشت بند حساس خلاصه کرده است.

تهدید اول از نظر وی در پی همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ از بین رفتن اعتماد بیشتر به نهادهای عمومی به ویژه در صورتی که شهروندان دریابند مقامات آنها راه اشتباه رفته‌اند یا در حوزه بحران شفاف نیستند.

دبیرکل سازمان ملل متحد نگرانی دوم خود را در به وجود آمدن بحران اقتصادی مهم به خصوص در جوامع شکننده، کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال گذار دانست.

نگرانی سوم آقای گوترش در بهبوهه همه‌گیری ویروس کرونا به تعویق انداختن انتخابات، رفراندوم یا تصمیم گیری برای رای دادن حتی با اقدامات احتیاطی است که می‌تواند تنش‌های سیاسی ایجاد و مشروعیت را تضعیف کند.  او گفت زمانی برای فرصت طلبی سیاسی نیست.

او چهارمین نگرانی اش را شکل‌گیری انگیزه ارتقای تفرقه و آشفتگی در بین برخی بازیگران برشمرد و یادآور شد، این مساله می تواند به تشدید خشونت و احتمالا اشتباه محاسباتی مخرب منجر شود که می‌تواند جنگ‌های جاری را عمیق‌تر و تلاش‌ها برای مبارزه با همه‌گیری را پیچیده‌تر کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد نگرانی پنجم خود را زنده‌ماندن تهدید تروریسم یاد کرد و گفت: گروه‌های تروریستی ممکن است دریچه‌ فرصتی برای حمله بیابند در حالی که توجه اکثر دولت‌ها به همه‌گیری معطوف است.

گوترش در  ششمین بند از هشدارهای خود توجهات را به تهدید احتمالی «حملات بیوتروریستی»، حملات یا اقدامات تروریستی با انتشار عوامل بیولوژیک، جلب کرده است. گوترش می‌گوید ضعف و فقدان آمادگی ناشی از همه‌گیری ویروس، ریسک چنین اقدامات احتمالی را افزایش داده‌است.

وی نگرانی هفتم خود را تشدید موانع در تلاش‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی برای حل مناقشات دقیقا در مواقع مورد نیاز دانست و گفت بسیاری از فرایندهای صلح به دلیل واکنش جهانی به کووید-۱۹ متوقف شده‌اند.

گوترش هشتمین نگرانی خود از همه‌گیری ویروس کرونا را  تحریک یا تشدید مشکلات مختلف حقوق بشری برشمرد. او خاطرنشان کرد که ما شاهد انگ، گفتار نفرت‌آمیز و برتری طلبان سفید پوست و دیگر افراط‌گرایان هستیم که به دنبال بهره برداری از اوضاع هستند.

وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که ما در دسترسی به خدمات درمانی شاهد تبعیض هستیم. به ویژه پناهندگان و بی‌خانمان‌های داخلی آسیب پذیر هستند و جلوه‌های فزاینده‌ای از اقتدارگرایی از جمله محدودیت در رسانه، فضای مدنی و آزادی بیان وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا