اجتماعیایرانسیاست

فوری؛ نوید افکاری اعدام شد

حسن یونسی، وکیل مدافع نوید افکاری، در توییتی اعلام کرد که از دادگستری شیراز به خانواده آقای افکاری اطلاع داده‌اند که حکم اعدام فرزندشان صبح شنبه ۲۲ شهریور اجرا شده است.

خبرگزاری‌ها و برخی از خبرنگاران در ایران نیز خبر می‌دهند که حکم اعدام نوید افکاری، یکی از معترضین سیاسی محکوم به ۲ بار اعدام، در زندان عادل آباد شیراز اجرا شده است.

روابط عمومی دادگستری استان فارس نیز بدون ذکر نام نوید افکاری از حکم قصاص «یک متهم به قتل» در زندان عادل آباد شیراز خبر داده است اما خبرگزاری‌های دیگر ایران نام این فرد را نوید افکاری گزارش کرده‌اند.

آقای افکاری که بسیاری از چهره‌های ورزشی و سیاسی جهان خواستار توقف حکم اعدامش شده بودند، صبح امروز اعدام شده است.

برادران افکاری می‌گویند در مدت بازداشت برای اعتراف بر علیه همدیگر زیر شدیدترین شکنجه‌ها قرار گرفته‌اند. تا جایی که یکی از آنها دو بار دست به خودکشی زده است.

سازمان حقوق بشر ایران اعدام نوید افکاری را «اقدامی جنایتکارانه» دانست و بر لزوم واکنش شدید جامعه بین‌المللی در محکومیت این اقدام تاکید کرد.

 محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، گفت: «اعدام نوید افکاری هم براساس قوانین بین‌المللی و هم براساس قوانین حاکم بر جمهوری اسلامی یک جنایت محسوب می‌شود و مسئولیت این جنایت بیش از هرکس بر عهده رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، و رییس قوه قضائیه، ابراهیم رییسی، است».

او تاکید کرد که قاضی صادر کننده حکم، «شکنجه‌گران نوید، تمامی کسانی که در ارتکاب این جنایت نقش داشتند، در کنار صداوسیمای جمهوری اسلامی برای پخش سناریوی دروغین، باید در قبال این جنایت پاسخگو باشند»

در همین حال حسن یونسی، وکیل خانواده افکاری در توییتی نوشت: «بر اساس آیین نامه اجرای احکام قصاص..محکوم علیه حق دارد قبل از اجرای حکم با خانواده خود دیدار داشته باشد.. برای اجرای حکم انقدر عجله داشتید که نوید را از آخرین دیدار هم محروم کردید؟»

مهدی محمودیان، عضو انجمن دفاع از حقوق زندانیان در ایران نیز در واکنش به اعدام ناگهانی نوید افکاری سنگری نوشته که وکلا در حال نوشتن لایحه درخواست بررسی دوباره پرونده بودند و انتظار اجرای حکم را نداشتند. به گفته آقای محمودیان این حکم «به طور ناگهانی و بدون رعایت قوانین در ماه محرم» اجرا شده است.

آقای محمودیان در یک رشته توییت اظهار داشت: «هم‌زمان با وجود اینکه حکم قصاص ایرادات فراوان داشت از ترس اینکه ناگهان حکم اجرا نشود، با مشورت وکلا تصمیم بر این شد که رضایت خانواده مقتول نیز جلب شود تا دستاویزی برای اعدام نوید وجود نداشته باشد و با رایزنی‌هایی که با خانواده مقتول شد، قرار بر این شد که یکشنبه ۲۳ شهریور به دیدار ایشان برویم که به طور ناگهانی و بدون رعایت قوانین در ماه حرام امروز صبح این حکم ظالمانه که بر اساس اقاریر زیر شکنجه زندانی بود اجرا شد.»

آو در ادامه نوشت: «با برادر نوید افکاری سوارهواپیما شدیم که بریم شیراز،خانواده مقتول قبول کرده بود که برای رضایت برویم و صحبت کنیم. همه امیدوارشده بودیم که رضایت بدهند،یک دقیقه قبل ازحرکت هواپیما زنگ زدند و به برادرش اطلاع دادند که نوید اعدام شده است.»

و اما در واکنش‌های بین‌المللی به اجرای این حکم، وزارت امور خارجه اسرائیل در توییتی نوشت: «جمهوری اسلامی با اعدام نوید افکاری بار دیگر ثابت کرد چیزی بیش از یک حکومت قاتل و جنایتکار نیست.»

کمیته بین‌المللی المپیک نیز با صدور پیامی، از اعدام نوید افکاری، قهرمان کشتی و از معترضان مرداد سال ۹۷، ابراز تاسف کرده و نوشت: «اعدام کشتی‌گیر نوید افکاری در ایران خبر خیلی ناگواری بود. کمیته بین‌المللی المپیک امروز از این خبر بهت‌زده شد.»

تکمیل می‌شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا