ایرانخاورمیانه

رییس هیات اعزامی جمهوری اسلامی با معاون وزیر خارجه عربستان سعودی در ریاض دیدار کرد

به گزارش رسانه‌های جمهوری اسلامی، حسن زرنگار ابرقوئی، رییس هیات اعزامی جمهوری اسلامی برای بازگشایی نمایندگی‌های سیاسی در عربستان سعودی، با عبدالمجید بن راشد السماری معاون وزیر خارجه در امور تشریفات، در ریاض دیدار کرد.

دو طرف در این دیدار درباره راه‌های تسهیل بازگشایی دفاتر نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در عربستان سعودی گفت‌وگو کردند.

معاون وزیر خارجه عربستان در این دیدار با استقبال از حضور هیات ایرانی در ریاض و جده، بر آمادگی ریاض برای ارائه کمک‌های لازم تاکید کرد.

در همین حال، هیات فنی عربستان سعودی نیز از ۱۹ فرودین در تهران به سر می‌برد و جمعه عازم مشهد می‌شود.

در هفته جاری، رسانه‌های ایران گزارش دادند که یک «هیات فنی» از سوی دولت عربستان سعودی، از ساختمان سفارت این کشور در تهران بازدید کرده‌اند و قرار است یک «هیات فنی» نیز از ایران به عربستان سعودی برود.

روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی در سال ۱۳۹۴ در پی حمله بسیجیان به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری عربستان در مشهد قطع شد.

تنش‌ها میان دو کشور در سال ۲۰۱۹ با حمله هوایی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی افزایش یافت. در این حمله، بخشی از ظرفیت تولید نفت عربستان سعودی از بین رفت و ریاض، ایران را به دست داشتن در حمله متهم کرد. اتهامی که تهران آن را رد می‌کند.

در اسفندماه و پس از چندین دور مذاکرات مستقیم میان تهران و ریاض، دو کشور با میانجیگری چین به توافق ازسرگیری روابط دست یافتند.

همچنین در جریان دیدار روز پنچ‌شنبه گذشته وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی در پکن، طرفین از یکدیگر برای سفر به تهران و ریاض دعوت کردند.

بیش از یک سال پیش، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی گفته بود که کشورش قصد دارد به «مذاکرات مفصل» با ایران ادامه دهد تا توافقی رضایت‌بخش برای هر دو به دست آید.

با این حال، ریاض همچنان بر لزوم دستیابی به یک توافق اتمی قوی بین ایران و قدرت‌های جهانی تاکید دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا