ایران

تشدید آلودگی هوا با ادامه مازوت‌سوزی در تهران و پنج کلانشهر

وضعیت در بسیاری از شهرهای شش استان تهران، اصفهان، البرز، آذربایجان شرقی، خوزستان و مرکزی نیز مانند مراکز این استان‌ها بوده و شاخص آلودگی هوا برای همه گروه‌ ناسالم اعلام شده است.

با ادامه مازوت‌سوزی در تعدادی از نیروگاه‌ها و تشدید آلودگی‌ هوا در تهران، اصفهان، کرج، تبریز، اهواز و اراک، آموزش حضوری در بیشتر این کلانشهرها و تعدادی از شهرهای دیگر تعطیل اعلام شد و نیروهای اورژانس به حالت آماده‌باش در آمدند.

وضعیت در بسیاری از شهرهای شش استان تهران، اصفهان، البرز، آذربایجان شرقی، خوزستان و مرکزی نیز مانند مراکز این استان‌ها بوده و شاخص آلودگی هوا برای همه گروه‌ ناسالم اعلام شده است.

در همین ارتباط، حامد ملکی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران، از تعطیلی مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها و غیر حضوری شدن مدارس ابتدایی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه خبر داد و گفت که با تصویب کمیته اضطرار آلودگی هوا این تعطیلی در شهر تهران و شهرهای استان تهران به استثنای فیروزکوه، دماوند، رودهن و پردیس اجرا می‌شود.

ملکی افزود که بنابر مصوبات یازدهمین جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران مقرر شد پایگاه‌های سیار فوریت‌های پزشکی اعم از اورژانس و هلال‌احمر در مناطق پرتردد شهر جانمایی شوند.

معاون استانداری تهران خاطرنشان کرد که در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران، بر ممنوعیت مصرف نفت کوره، مازوت، در کلیه واحدهای نیروگاهی، صنعتی، تولیدی، معدنی و خدماتی تاکید شد و شرکت گاز ملزم شد نسبت به تداوم تامین سوخت گاز مورد نیاز، نیروگاه‌ها و واحدهایی که فعالیت‌ آنها ضروری است، اقدام کنند.

همزمان محمد نوصالحی، رییس شورای شهر اصفهان از ادامه مازوت‌سوزی در پالایشگاه اصفهان خبر داد و گفت که باوجود همه اعتراضات در پالایشگاه اصفهان استفاده از سوخت مازوت به دستور برخی مسئولان شروع شده و این تصمیم اشتباه است.

نورصالحی با اشاره به تشدید آلودگی هوای اصفهان در روزهای اخیر، اضافه کرد که بیش از اعمال محدودیت‌ها و اعلام اطلاعیه‌ها، باید به فکر حل مشکل باشیم و نباید اصفهان را با دیگر کلان‌شهرها مقایسه کرد و اقداماتی انجام داد که شرایط هوای اصفهان را از این بدتر کند.

در همین حال، ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز اعلام کرد که به دلیل ادامه آلودگی هوا مدارس اصفهان به ویژه مهدکودک‌ها، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی در شهر اصفهان و ۱۱ شهر سجزی، شاهین شهر، خمینی شهر، دولت آباد، زرین شهر، مبارکه، فولاد شهر، فلاورجان، کاشان، آران و بیدگل و نجف‌آباد نیز روز دوشنبه برای دومین روز پیاپی تعطیل است.

داود قاسم‌زاده، مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی نیز گفت که شاخص کیفیت هوای تبریز، در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

در خوزستان نیز آموزش حضوری در مقطع تحصیلی ابتدایی، پیش دبستانی و مهدکودک‌ها در شهرهای اهواز و کارون در روز دوشنبه تعطیل و به صورت غیر حضوری اعلام شد و ادارات نیز کار خود را با دو ساعت تاخیر آغاز کردند.

سالار قاسمی، مدیرکل آموزش و پرورش البرز، نیز از غیر حضوری شدن مدارس مقطع ابتدایی و پیش‌دبستانی کرج و دیگر شهرهای این استان به جز طالقان و آسارا به دلیل بالابودن غلظت آلاینده‌های هوا، این مدارس تا چهارشنبه بیست و دوم دی ماه تعطیل و غیرحضوری است.

علیرضا محرابیان، رییس آزمایشگاه‌های اداره کل محیط زیست استان مرکزی، نیز با بیان اینکه میزان آلودگی هوای اراک در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارد، آلاینده ایجاد کننده این شرایط را ذرات کمتر از ۲/۵ میکرون و مصرف سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی شازند معرفی کرد.

درحالی نیروگاه شازند از چهل روز پیش مازوت‌سوزی را آغاز کرده است، محرابیان گفت که استفاده از مازوت در این نیروگاه روزانه ۴۵۰ تن گوگرد در هوا پراکنده می‌کند و در مجموع بنابر تحقیقات سال ۱۳۹۶، نیروگاه شازند سالانه ۲۳ هزار تن آلاینده از طریق دو مشعل خود وارد محیط می‌کند.

همزمان محمد جمالیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز اعلام کرد که در پی آلودگی هوای شهر اراک همه مراکز بهداشتی و درمانی به حالت آماده‌باش درآمده‌ و آمبولانس‌ها نیز در مناطق مشخص، مستقر شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا