ایران

«اسکای نیوز» اسناد فروش تسلیحات ایرانی به روسیه را منتشر کرد

خبرگزاری بریتانیایی «اسکای نیوز» به نقل از یک منبع آگاه امنیتی ادعا کرد که به شواهد محکمی دست یافته که نشان می‌دهد ایران برای جنگ در اوکراین به روسیه مهمات فروخته است.

این سند 16 صفحه‌ای یک قرارداد تسلیحاتی به تاریخ 14 سپتامبر 2022 است که توسط اسکای نیوز دیده شده است.

این خبرگزاری دوشنبه، 15 خرداد، نوشته است که اگر این قرارداد معتبر باشد، به نظر می‌رسد که مربوط به فروش انواع گلوله‌های توپخانه، تانک و موشک به ارزش بیش از یک میلیون دلار باشد.

منبع امنیتی که با اسکای نیوز گفت‌وگو کرده، مدعی شده که این یک قرارداد بین ایرانی‌ها و روس‌ها در مورد مهمات است و «ما معتقدیم که 100 درصد معتبر است

این اسناد که در وب‌سایت این خبرگزاری به اشتراک گذاشته شده، به دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین، هنگام بازدید از بریتانیا در ماه مه و به وزیر خارجه بریتانیا، جیمز کلورلی، نشان داده شده است.

با این حال، کی‌یف و لندن گفته‌اند که قصد دارند صحت این مطالب را بررسی کنند و در صورتی که معتبر بودن آن معلوم شود، اقدام خواهند کرد.

وادیم پریستایکو، سفیر اوکراین در بریتانیا، در مصاحبه اخیر خود با اسکای نیوز نیز گفته است: «ما مشکوک بودیم که چنین چیزی در حال وقوع است، به محض اینکه صحت آن را تایید کنیم، می‌توانیم بر اساس آن اقدام کنیم

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا نیز در مصاحبه‌ای جداگانه گفت: «هنگامی که اطلاعاتی به ما ارائه می‌شود، به دنبال ارزیابی و تایید آن خواهیم بود و البته بر اساس آن تصمیم خواهیم گرفت

اسکای نیوز پیشتر گزارش داده بود که ایران در ماه ژانویه مقادیر زیادی گلوله و مهمات جنگی را از طریق کشتی‌های باری در دریای خزر به روسیه رسانده است.

از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین کشورهای غربی بارها نسبت به تبادل نظامی ایران و روسیه ابراز نگرانی کردند.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا