ایران

افزایش تنش آبی در شمال و شرق ایران؛ ۲۲ استان با کاهش بارش مواجه هستند

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی در مورد کاهش‌ بارش در ایران نوشت که افت تولید محصولات کشاورزی و چالش تامین نیازهای این بخش در استان‌های شمالی محتمل است.

وب سایت تجارت نیوز روز پنجشنبه ۱۶ شهریور، به نقل از این گزارش نوشت که گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که در استان گلستان، به دلیل حجم کم ذخایر سدها و عملا خشک شدن آنها، انتظار وقوع تنش آب شرب شدت گرفته است.

در گزارش بازوی پژوهشی مجلس آمده است که بررسی میانگین بارش کل در ایران، از ابتدای سال آبی جاری تا انتهای خردادماه، نشان می‌دهد که از مجموع ۳۱ استان، ۲۲ استان با کاهش بارش مواجه شدند.

این گزارش ضمن آن که تاکید می‌کند که شدت خشکسالی در شرق ایران بیشتر از سایر مناطق است، می گوید در غرب ایران هم خشکسالی خفیفی رخ داده است.

تجارت نیوز با اشاره به این گزارش افزود که وضعیت بحرانی آب در شرق ایران در شرایطی است که طالبان همچنان مانع رسیدن حق‌آبه ایران از رود هیرمند هستند و تلاش‌های دیپلماتیک تهران برای تغییر سیاست این گروه بی نتیجه بوده است.

بر اساس این گزارش، شرق ایران با بیشترین افت بارش مواجه است و در استان سیستان و بلوچستان، میزان ذخیره آب چاه نیمه‌ها در شرایط بسیار بحرانی قرار گرفته است. چاه‌ نیمه‌ها به طور کامل به منابع آب ورودی رودخانه مرزی مشترک هیرمند وابسته هستند و ذخایر آن به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

همچنین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب نشان می‌دهد که درصد پرشدگی ۱۶ سد ایران زیر ۵۰ درصد بود و نسبت به سال قبل هم ۲۵ تا ۷۵ درصد کاهش داشته است.

ذخیره آب سدها یکی از چالش‌های مستمر بحران آب در ایران در سال‌های اخیر بوده است.

ذخیره آبی ۸ شهر و ۵۰ روستا در استان فارس به پایان رسید

پیشتر نیز علی جان صادق‌پور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس از اتمام ذخیره سد رودبال، یکی از منابع بزرگ تامین آب این استان خبر داده است.

به گفته او، این سد تامین‌کننده آب ۸ شهر و ۵۰ روستا در استان فارس بوده است.

عیسی کلانتری، رئیس پیشین سازمان حفاظت محیط زیست، روز نهم شهریورماه گفته بود: «ایران ۷ هزار سال سابقه تمدن دارد ولی ما در ۲۵ سال گذشته، آب مملکت را تمام کردیم چون همه اختیارات آب کشور دست یک نفر است.»

این سخنان در شرایطی ابراز شده است که شماری از فعالان و کارشناسان محیط زیست در گذشته، عیسی کلانتری را در به وجود آمدن شرایط کنونی مقصر دانسته اند.

در این حال، انتشار گزارش سازمان زمین‌شناسی کشور و اداره مدیریت منابع آب ایران در تیر ماه سال جاری نشان داد که بخش های عظیمی از دشت مرکزی ایران به ویژه استان های اصفهان، فارس و خراسان‌ با تراز منفی گسترده آبهای زیرزمینی، در آستانه فروپاشی سرزمینی و کوچ جمعیت قرار دارند.

در همین ارتباط، نیک آهنگ کوثر، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل آب و محیط زیست، به صدای آمریکا گفته است: «خشکسالی، باعث تشدید شرایط بحرانی آب در ایران می‌شود، اما علت اصلی این وضعیت، مدیریت بد و سیاست های غلط در زمینه منابع آبی است که ایران را دچار نوعی خشکسالی انسان ساخت کرده است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا