ایرانجهان

کاخ سفید: ایران برای استفاده از پول‌ آزاد شده در ازای تبادل زندانیان محدودیت‌ خواهد داشت

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت ایران با پول‌هایی که در ازای تبادل زندانیان آزاد می‌شود، تنها می‌تواند اقدام‌های محدودی انجام دهد و آمریکا از چگونگی هزینه شدن پول‌های آزاد شده ایران کاملا آگاه خواهد بود.

کربی جمعه در جمع خبرنگاران گفت: «این پول‌ها تنها می‌تواند برای خرید غذا، دارو و تجهیزات پزشکی که استفاده دوگانه نظامی نداشته باشد، هزینه شود.»

او افزود این پول‌ها در روندی با استانداردهای دقیق و با نظر وزارت خزانه‌داری آمریکا هزینه خواهد شد.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت برای انتقال پول حساب‌های مسدود شده از کره جنوبی به قطر مانعی وجود ندارد. با انتقال این پول به قطر، ایران خواهد توانست آن را برداشت کند.

جان کربی با اشاره به اینکه مذاکرات درباره آزادی زندانیان آمریکایی در ایران و بازگرداندن آنها به کشور همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد توافق احتمالی شامل شهاب دلیلی، شهروند ایرانی دارای گرین کارت که در ایران زندانی‌ست، نمی‌شود.

وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که به جز پنچ شهروند زندانی آمریکایی در ایران، از زندانی بودن شهروند آمریکایی دیگری خبر ندارد. در همین حال، اعضای خانواده شهاب دلیلی در اعتراض به گنجانده نشدن او در توافق تبادل زندانیان با ایران، مقابل کاخ سفید تحصن کرده‌اند.

دارین دلیلی، فرزند شهاب دلیلی،گفت: بر خلاف «قانون رابرت لوینسون» درباره بازگرداندن گروگان‌ها، که دارندگان اقامت دائم آمریکا نیز در شمول آن قرار می‌گیرد، دولت آمریکا یک فرد دارنده اقامت دائم را در زندان ایران رها کرده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا همچنین در نشست خبری جمعه خود گزارش وال استریت ژورنال درباره کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی را تایید نکرد اما گفت که هرگونه اقدامی از سوی تهران در این زمینه مورد استقبال آمریکا قرار خواهد گرفت. او گفت آمریکا در زمینه برنامه هسته‌ای ایران مذاکره فعالی ندارد.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد که جمهوری اسلامی طی هفته‌های اخیر سرعت ساخت اورانیوم غنی‌شده با درجه نزدیک به تسلیحاتی را به میزان قابل توجهی کاهش داده و مقدار کمی از اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی را رقیق‌سازی کرده است.

با وجود تاکید دولت آمریکا بر کنترل چگونگی هزینه شدن پول‌های آزاد شده ایران، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی نوشت «نحوه بهره‌برداری» از منابع مالی رفع توقیف شده در اختیار جمهوری اسلامی است و این منابع ارزی قرار است پس از تبدیل به یورو در بانک سوئیس، طی چند روز آینده به دو بانک قطری منتقل و سپس به حساب‌های جمهوری اسلامی در قطر واریز شود.

نور نیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، نیز اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده را «وارونه‌نمایی آمریکا» خواند و نوشت: آمریکا می‌کوشد ناکامی در باج‌خواهی از ایران در پرونده آزادسازی زندانیان را به‌عنوان دستاوردی بشردوستانه برای خود فاکتور کرده و ایران را به باج‌گیری متهم کند.

شورای امنیت ملی آمریکا پنجشنبه در بیانیه‌ای تایید کرد که سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو زندانی دیگری که هویت آنها طبق خواست خودشان خصوصی می‌ماند، از زندان به حبس خانگی منتقل شده‌اند.

با این حال، این توافق با مخالفت مقام‌ها و چهره‌های سیاسی مختلف همراه شده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، جمعه به فاکس‌نیوز گفت: کشورهای متخاصمی همچون کره شمالی و روسیه، ارائه میلیاردها دلار به ایران برای آزادی گروگان‌ها را به منزله «نرخ بازار» گروگان‌گیری در نظر می‌گیرند و احتمال اینکه ایران آمریکایی‌های بیشتری را گروگان بگیرد نیز افزایش خواهد یافت

استنی هویر، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، نیز روز جمعه گفت: «آزادسازی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده‌ جمهوری اسلامی در ازای آزادی زندانیان آمریکایی، ایران را به آدم‌ربایی و ترور تشویق می‌کند؛ این پول برای حمایت از تروریسم استفاده خواهد شد.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا