ایرانجهانخاورمیانه

کارگروه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده ایران را محکوم کرد

کارگروه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج در بیانیه‌ای «سیاست‌های مداوم بی‌ثبات‌سازی» جمهوری اسلامی از جمله حمایت از تروریسم را محکوم کرد و از ایران خواست اقدامات تحریک‌آمیز اتمی خود را متوقف کرده و وارد روند دیپلماتیک شود.

این کارگروه پس از نشست روز چهارشنبه خود در ریاض، سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی، از جمله حمایتش از تروریسم، استفاده از موشک‌های پیشرفته، سلاح‌های سایبری و پهپادها و گسترش آنها به نقاط مختلف جهان را محکوم کرد.

این بیانیه گفت جمهوری اسلامی به همراه شرکا و نیروهای نیابتی خود از این سلاح‌ها برای حمله به غیرنظامیان، زیرساخت‌های غیرنظامی و خطوط بین‌المللی کشتی‌رانی استفاده می‌کند.

این گروه با ابراز نگرانی از ارائه موشک‌های پیشرفته و پهپادها به عوامل غیر دولتی، همچون حوثی‌های یمن، این اقدامات را تهدیدی علیه امنیت منطقه و جهان خواندند.

کارگروه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج همچنین بر تعهد خود به افزایش همکاری‌ها برای افزایش بازدارندگی در برابر تهدیدها و اقدامات تهاجمی در آینده تاکید کردند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی بیانیه این کارگروه را «اتهامات تکراری و ملال‌آور» خواند و گفت: «ما به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهیم و تحت تاثیر فشارهای سیاسی قرار نمی‌گیریم.»

ابراز نگرانی‌ کشورهای منطقه از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در حالی ادامه دارد که مقامات اوکراین نیز خواستار اقدام جهانی علیه جمهوری اسلامی به دلیل ارائه پهپاد به روسیه در جنگ علیه این کشور شده است.

روزنامه بریتانیایی گاردین یکشنبه به نقل از منابعی در خاورمیانه گزارش داد که جمهوری اسلامی محموله‌های پهپاد ساخت خود را با استفاده از شناورها و از طریق دریای خزر و با کمک یک شرکت هواپیمایی دولتی به روسیه قاچاق کرده است.

طبق این گزارش، پس از سفر چند ماه پیش مقام‌های روس به ایران، دست‌کم هجده پهپاد مسلح دوربرد ساخت جمهوری اسلامی به نیروی دریایی ارتش روسیه تحویل داده شده است. این پهپادها شامل شش فروند پهپاد مهاجر هستند که بردی در حدود دویست کیلومتر دارند و دو موشک را زیر هر بال حمل می‌کنند.

افشاگری گاردین درباره انتقال سلاح از ایران به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکراین در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون چنین گزارش‌هایی را رد کرده‌اند.

اوایل سال جاری خورشیدی نیز روزنامه گاردین به نقل از منابع آگاه گزارش داد که روسیه با کمک شبکه جمهوری اسلامی برای قاچاق سلاح، در حال دریافت سلاح‌ها و تجهیزات نظامی برای تامین تسلیحاتی نیروهای خود در اوکراین است.

روزنامه گاردین با اشاره به تغییر راهبرد روسیه در استفاده از اسلحه قاچاق و تکیه به ایران، همچنین نوشته بود که این تحولات پیامدهای بزرگی نیز بر حجم و مقصدهای قاچاق بین‌المللی اسلحه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا