جهان

مقام ارشد آمریکایی: حزب‌الله لبنان به کمک ایران نیترات آمونیوم در اروپا ذخیره و جابه‌جا می‌کند

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «گروه حزب الله مواد شیمیایی را که می تواند برای ساخت مواد منفجره مورد استفاده قرار گیرد، ذخیره کرده است.»

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۷ شهریور در حالی که از کشورهای اروپایی و سایر کشورها خواستار اعمال ممنوعیت‌ها بر علیه گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان شد، گفت: «گروه حزب الله مواد شیمیایی را که می تواند برای ساخت مواد منفجره مورد استفاده قرار گیرد، ذخیره کرده است.»

به گزارش اسوشیتدپرس، نِیتِن سِلس، هماهنگ کننده وزارت امور خارجه برای مقابله با تروریسم، گفت: «عوامل حزب الله نیترات آمونیوم را از بلژیک به فرانسه، یونان، ایتالیا، اسپانیا و سوئیس منتقل کرده اند و هنوز هم این مواد را در سراسر اروپا ذخیره و جابه‌جا می کنند.»

نیترات آمونیوم یک ترکیب شیمیایی است که معمولاً به عنوان کود استفاده می شود، اما می توان از آن برای ساخت مواد منفجره استفاده کرد. همچنین انفجار مهیب در ماه گذشته در بیروت، پایتخت لبنان، به خاطر انفجار ۲ هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم بوقوع پیوست.

آقای سِلس شواهدی ارایه نکرد ولی گفت كه ایالات متحده معتقد است كه حزب‌الله مورد حمایت ایران از سال ۲۰۱۲ نیترات آمونیوم را در جعبه های كمك های اولیه با بسته های سرد حاوی این تركیبات به سراسر اروپا منتقل كرده است. ایالات متحده معتقد است که این تجهیزات هنوز در سراسر اروپا، احتمالاً در یونان، ایتالیا و اسپانیا موجود است.

او گفت: “حزب الله این سلاح ها را در جای خود قرار داده تا بتواند حملات تروریستی بزرگی را هر زمان که خود یا اربابانش در تهران تشخیص دهند، انجام دهد.”

روزنامه آلمانی «دی‌ولت» نیز روز پنجشنبه ۳۰ مرداد به نقل از منابع اطلاعاتی نوشت كه در سال های ٢٠١٤ و ٢٠١٣ سپاه قدس با نظارت قاسم سلیمانی ٦٧٠ تن نيترات آمونيوم در سه نوبت و به ارزش ۳۸۰ هزار یورو به حزب الله لبنان فروخته است.

ایالات متحده از سال ۱۹۹۷ حزب الله را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرده است، اما برخی از کشورها بین شاخه نظامی این گروه و جناح سیاسی آن تفاوت قائل می شوند.

اتحادیه اروپا شاخه نظامی حزب الله مورد حمایت ایران را به عنوان یک گروه تروریستی ممنوع اعلام کرده، اما شاخه سیاسی آن که در سال های اخیر بخشی از دولت های لبنان بوده، آزاد است. برخی از کشورها، از جمله آلمان و انگلیس، لیتوانی این گروه را به طور کامل غیرقانونی اعلام کرده اند. آقای سِلس کشورهای بیشتری را به انجام همین کار فراخواند.

به گفته هماهنگ کننده وزارت امور خارجه آمریکا برای مقابله با تروریسم، حزب الله “یک سازمان واحد است که نمی تواند به یک جناح نظامی و به اصطلاح سیاسی تقسیم شود.” بدون ممنوعیت کامل، این گروه هنوز هم می تواند پول و افراد عملیاتی را جذب کند.

وی گفت: “حزب الله یک سازمان است”، “این یک سازمان تروریستی است.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا