ایرانجهان

سناتور چپ گرای آمریکایی خواهان برداشتن تحریم ها علیه رژیم ایران است اما واشنگتن می گوید که شیوه هزینه کردن درآمدهای ایران قابل کنترل نیست

«اگر ما ملت دلسوزی هستیم، باید تحریم هایی را که به توان ایران برای مبارزه با کورونا آسیب می رساند، و از جمله تحریم های مالی را متوقف سازیم»

سناتور برنی ساندرز، یکی از سیاستمداران پرنفوذ حزب دموکرات ایالات متحده که نامزد احراز مقام ریاست جمهوری نیز می باشد، در سخنانی خواستار راکد گذاشتن تحریم های اقتصادی آمریکا علیه رژیم ایران شد، تا به گفته او، ایران بتواند به شیوه ای بهتر با ویروس کورونا مقابله کند. همین درخواست در روزهای اخیر بارها توسط حسن روحانی و محمد جواد ظریف نیز مطرح شده و روحانی پیام هایی نیز در این مورد برای سران چندین کشور جهان فرستاده است.

سناتور برنی سندرز که یک سیاستمدار چپ گرا می باشد و بارها سیاست اسرائیل در برابر ترور فلسطینی را نکوهش کرده، در پیامی که در توییتر خود انتشار داد، نوشت: «ایران با تلفات سنگینی ناشی از شیوع ویروس کورونا روبرو می باشد و تحریم های آمریکایی نباید به این فاجعه انسانی دامن بزند».

این توصیه سناتور ساندرز در حالی مطرح می گردد که پرزیدنت ترامپ و مایک پمپئو گفته اند که ایالات متحده آماده است هرگونه کمک بشردوستانه را برای مبارزه با کورونا در اختیار حکومت ایران قرار دهد. ولی رژیم ایران با واکنشی توهین آمیز این پیشنهاد را رد کرده است.

سناتور یهودی برنی سندرز، که در رقابت انتخاباتی درون حزبی دموکرات ها از جو بایدن عقب افتاده، در فرصت های مختلف خواهان لغو تحریم های آمریکایی علیه ایران شده است و اکنون با استناد به نیازهای پزشکی در ایران آن را مطرح می سازد.

سران ایالات متحده گفته اند که هیچگونه نیازهای پزشکی و دارویی و درمانی ایران، مشمول تحریم ها نمی شود.

حسن روحانی و محمد جواد ظریف، در روزهای اخیر بارها از سران کشورها خواسته اند که تحریم های آمریکایی را زیر پا بگذارند و داد و ستد اقتصادی با ایران را از سر بگیرند و دوباره نفت این کشور را خریداری کنند.

ولی مقامات آمریکایی بر این باورند که رژیم ایران به بهانه کورونا می خواهد از تنگنای اقتصادی بیرون آید تا هم بتواند کسر بودجه کمرشکن خود را جبران کند و هم به برنامه های تسلیحاتی و کمک به سازمان های ترور ادامه دهد.

ایالات متحده از حکومت ایران خواستار شده که با توجه به خطر ابتلا به کورونا، همه زندانیان آمریکایی را که در زندان های آن کشور به سر میبرند، آزاد سازد ولی حکومت ایران به این اقدام حسن نیت نیز دست نزده و تقاضای کمک در مبارزه با کورونا را با کشورهایی مانند چین، روسیه و ترکیه در میان گذاشته است.

سناتور برنی سندرز در پیام توییتری خود نوشت: «اگر ما ملت دلسوزی هستیم، باید تحریم هایی را که به توان ایران برای مبارزه با کورونا آسیب می رساند، و از جمله تحریم های مالی را متوقف سازیم»

یادآوری می شود که رژیم ایران از پیوستن به معاهده بین المللی مبارزه با پولشویی و تروریسم روی گردانیده و امکان کنترل کردن شیوه هزینه کردن بودجه های آن کشور امکان پذیر نیست.

ایالات متحده چند هفته پیش برای رساندن کمک های دارویی و دیگر امور انساندوستانه برای ایران، یک کانال مالی از طریق سوئیس گشود. ولی مقامات سوئیس می گویند که رژیم ایران هنوز پول محموله های پیشین را نپرداخته و ارسال کمک های بیشتر امکان پذیر نیست. رژیم ایران می گوید که تنها از راه برداشتن تحریم ها و از سرگیری فروش نفت، پول لازم را برای تامین این خریدها در اختیار خواهد داشت. ولی ایالات متحده می گوید که هزینه های رژیم ایران را نمی توان کنترل کرد و حکومت، تامین مالی سپاه پاسداران و عملیات تروریستی را بر رفاه مردم اولویت می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا