جهان

پوتین از بازگشت نتانیاهو به قدرت در اسرائیل استقبال کرد

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه که حکومتش روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی دارد، از بازگشت بنیامین نتانیاهو، از مخالفان سرسخت حکومت تهران در عرصه جهانی به قدرت، استقبال کرد.

کاخ کرملین کمی پس از مراسم رسمی سوگند یاد کردن نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر جدید در پارلمان اسرائیل، در بیانیه‌ای اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه از بازگشت نتانیاهو به نخست‌وزیری اسرائیل استقبال می‌کند و خواستار تقویت همکاری‌های مسکو با اسرائیل «در همه زمینه‌ها» است.

پوتین در پیامی به نتانیاهو گفت: «امیدوارم دولت جدید تحت رهبری شما به خط تقویت همکاری روسیه و اسرائیل در همه زمینه‌ها به نفع مردم ما و به نفع تامین صلح و امنیت در خاورمیانه ادامه دهد.»

در حالی که نتانیاهو در گذشته چندین بار پوتین را «دوست» خود خوانده بود، رییس‌جمهوری روسیه گفت: «در روسیه، ما از مشارکت شخصی و سال‌های طولانی دولت شما در تقویت روابط دوستانه بین کشورهایمان بسیار قدردانی می‌کنیم.»

همزمان، وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد مسکو برای همکاری سازنده با دولت نتانیاهو آماده است.

همچنین وزارت امور خارجه روسیه بر ماهیت «سودمند دو جانبه» این همکاری تاکید کرد و نوشت: «ما امیدواریم فعالیت‌های کابینه وزیران تشکیل شده از سوی رهبر حزب لیکود به نفع مردم اسرائیل باشد و به توسعه روابط و شراکت سنتی با روسیه و همچنین تقویت ثبات و امنیت در خاورمیانه کمک کند.»

پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال جاری میلادی، اسرائیل موضع محتاطانه‌ای را در قبال مسکو اتخاذ کرد و به دنبال بی‌طرفی در این جنگ بوده است.

اسرائیل همواره روابط بین دو کشور را ممتاز خوانده است؛ بیش از یک میلیون شهروند اسرائیلی از کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق و روسیه به اسرائیل مهاجرت کرده‌اند و همچنین روسیه، حضور نظامی پررنگی در سوریه، کشور همسایه اسرائیل دارد.

بر اساس گزارش‌ها، روسیه در سال‌های اخیر دست اسرائیل را برای انجام حملات علیه نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی و همچنین حزب‌الله لبنان در سوریه باز گذاشته است.

روزنامه الشرق‌الاوسط پیش از این گزارش داد که شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی با هدف گسترش نفوذ ایران در نزدیکی پایتخت سوریه، به دنبال خرید زمین و املاک در حومه دمشق‌ هستند.

طبق این گزارش، پیش‌تر روسیه مانع حضور شبه‌نظامیان وابسته به ایران در این مناطق می‌شد اما با درگیر شدن روسیه در جنگ اوکراین، امکان گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در این مناطق بیشتر شده است.

با این حال، اسرائیل بارها هشدار داده که به جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد نفوذ خود را در سوریه گسترش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا