جهان

آمریکا درخواست کمک قزاقستان را برای اعزام نیروی نظامی خارجی سئوال‌برانگیز دانست

آمریکا درخواست قزاقستان را برای اعزام نیروی نظامی کمکی به این کشور، برای مقابله با اعتراضات داخلی خود زیر سئوال برده است.

آمریکا درخواست قزاقستان را برای اعزام نیروی نظامی کمکی به این کشور، برای مقابله با اعتراضات داخلی خود زیر سئوال برده است.

ده‌ها نفر در اعتراضات قزاقستان که در پی افزایش قیمت سوخت آغاز شد جانشان را از دست داده‌اند اما به گفته آقای بلنیکن آمریکا بر این باور است که قزاقستان توانایی مدیریت اعتراضات را دارد.

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در حاشیه اجلاس وزرای خارجه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو گفت تجربه تاریخی اخیر نشان داده که وقتی روس‌ها پا به خانه‌تان بگذارند بیرون کردنشان بسیار دشوار خواهد بود.

آقای بلینکن به خبرنگاران گفت مشخص نیست که این اعزام نیرو با چه هدفی صورت گرفته است.

اولین گروه از ۲۵۰۰ نیروی نظامی روسیه به قزاقستان رسیده‌اند.

مقام‌های مسکو تاکید کرده‌اند که اعزام نیروهای این کشور در قالب سازمان پیمان امنیت جمعی، ائتلافی نظامی اروپا-آسیایی، صورت گرفته و موقتی است.

آقای بلینکن گفته است به نظر می‌رسد مقام‌های قزاقستان و دولت این کشور توانایی مناسب برای مدیریت اعتراض را به نحوی که حقوق معترضان رعایت شود، داراست. به همین دلیل مشخص نیست چرا پای کمک خارجی را به میان کشیده است. ما در تلاشیم که اطلاعاتمان را در این زمینه گسترش بدهیم.

برخی یگان‌های چترباز روسیه همین حالا در قزاقستان هستند و روز جمعه به نیروهای قزاقستان در بازپس گیری فرودگاه از معترضان کمک کردند.

در همین حال نیروهای قزاقستان قاطعانه برای بازپس گیری کنترل آلماتی وارد عمل شده‌اند. روز پنجشنبه رسانه‌های محلی تصاویر ویدیویی از تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی معترضان منتشر کردند.

وزارت کشور قزاقستان گفته است “۲۶ مجرم مسلح و ۱۸ نیروی امنیتی تا کنون در جریان اعتراضات کشته شده‌اند. رئیس جمهوری قزاقستان “تروریست‌های خارجی” را مقصر ناآرامی‌ها خوانده است.

اعتراضات گسترده روز یکشنبه در پی دوبرابر شدن قیمت گاز مایع که سوخت وسایل نقلیه قزاقستان است آغاز شد.

هیچ حزب موثر مخالفی در قزاقستان وجود ندارد و حزب حاکم اغلب در انتخابات این کشور پیروز می‌شود. نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری سابق قزاقستان ۲۹ سال در قدرت بود و بعد از کناره گیری از کرسی ریاست‌جمهوری نیز نفوذ قابل توجهی در سیاست این کشور دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا