اقتصادایران

مرکز آمار ایران: نرخ بیکاری کاهش نشان می‌دهد

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری سال ۹۸ را اعلام کرد. بر این اساس، نرخ بیکاری در این سال برای جمعیت فعال ۱۵ ساله و بیشتر به ۷/ ۱۰ درصد رسیده است که در قیاس با سال ۹۷، کاهش ۵/ ۱ درصدی را نشان می‌دهد. 

ادعای مرکز آمار ایران در حالی مطرح می‌شود که گزارش‌ها حاکی از تأثیر عمیق همه‌گیری ویروس کرونا و تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد و بازار کار ایران در پایان سال گذشته خورشیدی است.

از سوی دیگر صندوق بین‌المللی پول  ۲۷ فروردین در گزارشی اعلام کرد که نرخ بیکاری در ایران در پایان سال ۲۰۱۹ به ۱۳/۶ درصد رسیده و امسال به ۱۶/۳ درصد افزایش خواهد یافت.

مرکز آمار ایران همچنین گفته است کاهش نرخ مشارکت بیشتر در زنان رخ داده است. بر این اساس از جمعیت فعال زنان در سال گذشته ۱۱۶ هزار و ۶۷۰ نفر نسبت به سال ۹۷ کاسته شد تا نرخ مشارکت اقتصادی زنان در کل کشور به ۱۷ درصد(در جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر) برسد.

مرکز آمار ایران در آماردهی تازه خود همچنین ادعا کرده است که «نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است که ۲۶ درصد از فعالان این گروه سنی در سال ۱۳۹۸ بیکار بوده‌اند.»

لازم به ذکر است که گزارش‌های رسمی اقتصادی جمهوری اسلامی همواره مورد شک کارشناسان و نهادهای غیردولتی است.

مرکز پژوهش‌های مجلس اخیراً گزارشی منتشر کرد که گفته می شد با توجه به نوع اقدامات دولت انتظار می‌رود بخاطر اپیدمی کرونا و محدودیتهای اجتماعی و اقتصادی، بین ۲/۸ میلیون تا ۶/۴ میلیون نفر «برای دوره‌ای به جمعیت بیکار افزوده» شوند.

از طرف دیگر بر اساس گزارش‌ها شیوع کرونا بیشترین آسیب را بر بخش خدمات رسانده است و مرکز آمار می‌گوید پارسال ۵۰/۳ درصد کل شاغلان کشور در این بخش فعال بوده‌اند.

مرکز آمار مدعی است جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر در این سال ۲۴ میلیون و ۲۷۴ هزار نفر بوده که نسبت به سال قبل حدوداً ۴۳۰ هزار نفر افزایش داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا