اقتصادایران

نامه نمایندگان مجلس ایران به رهبر این کشور برای تصویب FATF

جمعی از نمایندگان مجلس ایران با ارسال نامه‌ای به رهبر این کشور از وی درخواست کردند تا لوایح مربوط به «اف آی تی اف» در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شود.

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به علی خامنه ای، رهبر ایران درخواست کردند تا وی تمهیدات مقدمات تصویب دو لایحه CFT و پالرمو را در مجمع تشخیص مصلحت نظام فراهم کند.

 

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، 15 نماینده مجلس ایران این نامه را امضا کرده اند که در آن آمده است: «مشکلات و معضلات اقتصادی و مراوادات خارجی و نقل و انتقال بانکی و مالی روز به روز سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهند شد.»

 

این نمایندگان در این نامه با اشاره به اینکه عدم تصویب این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام باعث قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF خواهد شد، اعلام کرده اند: «در فرصت باقی مانده نسبت به تصویب دو لایحه CFT و پالرمو اقدام کنند چرا که عدم تحقق این امر مشکلات و مسائل اقتصادی ذیل را در پی خواهد داشت و کشور را بیش از پیش دچار انزوا و اخلال در مراودات اقتصادی و مالی خواهد کرد.»

 

در 7 اکتبر 2018 نمایندگان مجلس ایران لوایح الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT را تصویب کرد. همان روز علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران گفت دفتر آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به نامه‌ رئیس مجلس درباره‌ بررسی لوایح مرتبط با FATF گفته است که او با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارد.

 

همچنین لایحه پالرمو 24 ژوئن 2018 به تصویب مجلس ایران رسیده است.

 

گروه ویژه اقدام مالی تا کنون چند بار مهلت ایران برای تصویب و اجرایی کردن این لوایح را تمدید کرده است. 18 اکتبر 2019 این گروه در جلسه خود مهلت ایران را برای چهارمین بار تمدید کرد. ایران تا فوریه 2020 مهلت دارد تا لوایح مربوط به FATF را تصویب کند و در غیر این صورت در لیست سیاه قرار خواهد گرفت.

 

گفتنی است در لیست سیاه قرار گرفتن ایران شرایطی همچون انسداد کلیه حساب‌های بانک‌های ایرانی در خارج از کشور، مورد اتهام قرار گرفتن به جرم پولشویی و افزایش نظارت و کنترل سخت، عدم فعالیت مالی و پولی در سطوح بین المللی و از بین رفتن اعتماد جامعه بین الملل، افزایش مشکلات و ایجاد بحران شدید مالی و بانکی، ناکارآمد شدن شعب بانک‌های ایرانی در خارج و ایجاد التهاب در بازار بورس و ارز و کالا خصوصا در ایام انتخابات پیش رو را به وجود خواهد آورد.

 

.

.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا