ایرانخاورمیانه

روسیه و ایران حمله اسرائیل به فرودگاه دمشق را «تحریک آمیز» و «غیر قابل قبول» خواندند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در تماس تلفنی با همتای سوری خود حمله منسوب به اسرائیل به فرودگاه دمشق را به شدت محکوم کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز این حمله را «غیر قابل قبول» و «تحریک آمیز» خواند.

حسین امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه، این حمله را «نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه» و «برخلاف تمامی قوانین بین‌المللی، هنجارها و اصول انسانی» خواند.

وزیر امور خارجه سوریه نیز در این تماس گفت که اسرائیل «به دنبال بر هم زدن آرامش و ثبات در منطقه» است.

مقداد همچنین گفت که این حمله در چارچوب «حمایت اسرائیل از اقدامات نیروهای آمریکایی و «تهدیدات ترکیه برای حمله به خاک سوریه» است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز «حملات مستمر» اسرائیل به سوریه را «تحریک آمیز» و «مطلقاً غیرقابل قبول» خواند و خواستار توقف این حملات شد.

خبرگزاری دولتی سوریه در اولین ساعت‌های جمعه به وقت محلی از زخمی شدن یک نفر و به بار آمدن خسارات مادی در پی حمله هوایی اسرائیل به اهدافی در جنوب دمشق خبر داد. پس از آن، دیده‌بان حقوق بشر سوریه، خبر حمله به سه پایگاه شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در منطقه فرودگاه دمشق را منتشر کرد.

ساعاتی پس از این حمله، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد همه پروازهای فرودگاه دمشق برای تعمیر برخی تجهیزات این فرودگاه تا اطلاع بعدی متوقف شده اما به خسارات ناشی از این حمله اشاره نکرد.

عکس‌های ماهواره‌ای که از سوی شرکت اسرائیلی Imagesat International (ISI) ارائه شده است، نشان می‌دهند خساراتی به دو باند این فرودگاه دمشق آمده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه هم دلیل توقف پروازها از این فرودگاه را آسیب دیدن برج مراقبت و باند این فرودگاه بر اثر حمله اسرائیل گزارش کرد.

حمله به فرودگاه دمشق پانزدهمین حمله منسوب به اسرائیل در سوریه در سال ۲۰۲۲ میلادی است.

۱۶ اسفند سال گذشته نیز سپاه پاسداران و رسانه‌های ایران از کشته شدن دو سرهنگ سپاه پاسداران در سوریه خبر دادند و آن را ناشی از حملات اسرائیل اعلام کردند.

اسرائیل طی سال‌های اخیر صدها حمله به اهدافی در سوریه انجام داده اما به ندرت چنین عملیات‌هایی را تأیید کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا