ایرانجهانخاورمیانهسیاست

وزیر دفاع اسرائیل: برنامه‌های خود را برای حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران به‌روز رسانی می‌کنیم

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه ۱۴ اسفند به فاکس نیوز گفت، ارتش اسرائیل در حال به روزرسانی برنامه‌های خود برای حمله به سایت های هسته ای ایران است و آماده اقدام مستقل در این خصوص است.

به گفته فاکس‌نیوز، اسرائیل اهداف بسیاری را در داخل ایران شناسایی کرده است که در صورت حمله، به توانایی ایران در تولید بمب هسته ای آسیب خواهد رساند.

بنی گانتز گفت: “اگر دنیا [قبل از حمله ما] آنها را متوقف کند، بسیار خوب خواهد بود. اما اگر اینگونه نباشد، ما باید مستقل اقدام کرده و از خود دفاع کنیم.”

فاکس‌نیوز می‌افزاید،  ارزیابی های اطلاعاتی می‌گوید که ایران احتمالاً اسرائیل را با استفاده از گروه‌های نیابتی خود در سوریه و لبنان در طول سال ۲۰۲۱ هدف قرار خواهد داد.

بنی گانتز گفت که حزب الله، گروه مسلح مورد حمایت ایران، صدها هزار موشک دارد. به گفته فاکس‌نیوز، بنی گانتز یک نقشه محرمانه با این رسانه به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهد، بسیاری از این موشکها در مناطق غیرنظامی در امتداد مرز اسرائیل انبار شده است.

گانتز افزود: “نقشه اهداف [که قرار است در ایران مورد حمله قرار گیرد] عملیاتی است. هر یک از آنها از نظر قانونی، عملیاتی، اطلاعاتی بررسی شده است و ما آماده جنگ هستیم.”

فاکس نیوز در ادامه خاطرنشان می‌شود که گزارش اطلاعاتی سالانه نیروهای دفاعی اسرائیل نشان می‌دهد که این کشور برای جنگ چند روزه با حزب الله آماده می شود. فاکس‌نیوز به نقل از گزارش های رسانه های محلی می‌افزاید، در درگیری که پیش خواهد آمد، قرار است هر روز ۳ هزار هدف در لبنان مورد حمله قرار گیرد و هدف آن هر روز کشتن دست‌کم ۳۰۰ نیروی مسلح حزب الله است.

انتظار می رود اسرائیل به حمله به گروههای مورد حمایت ایران در سوریه که گانتز گفت برای کمک به انتقال تسلیحات به لبنان کمک می کند، ادامه دهد.

فاکس‌نیوز به نقل از آویو کوخاوی، رئیس ستاد اسرائیل، می‌گوید از آغاز سال ۲۰۲۰، اسرائیل بیش از ۵۰۰ سایت مرتبط با ایران در سوریه را با حملات هوایی مورد اصابت قرار داد.

هفته گذشته، جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده پس از حملات موشکی متعدد علیه پایگاه‌های آمریکا در عراق، دستور حمله هوایی بر علیه گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در سوریه را صادر كرد.

در حالی که دولت بایدن تمایل به بازگشت به توافق هسته ای ایران را اعلام کرده است، مقامات اسرائیلی از نخست وزیر بنیامین نتانیاهو تا گانتز معتقدند که موضوع جنگ‌افروزی نیابتی ایران باید در هر توافق احتمالی آینده بررسی شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا