خاورمیانه

دو مرجع تقلید شیعه ایران خواستار تحریک نکردن عربستان سعودی در دوره حج شدند

دو مرجع تقلید شیعه در ایران خواستار کاهش تنش‌ها با عربستان سعودی و پرهیز از اقدامات تحریک‌آمیز در دوره حج شدند و به زائران ایرانی توصیه کردند به قوانین سعودی احترام بگذارند.

ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه، در دیدار با مقامات سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی خواستار آن شد که رفتار حجاج ایرانی «سبب تحریک بدخواهان نشود».

او گفت: «هرچند رابطه ایران با عربستان سعودی در وضعیت مناسبی قرار ندارد، اما شما می‌توانید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های حج سبب خوش‌بینی و رفع بدبینی شوید.»

جعفر سبحانی، دیگر مرجع تقلید شیعه، نیز به مقامات سازمان حج و زیارت گفت: «به همه زائران توصیه کنید به قوانین کشور عربستان احترام بگذارند و از انجام آنچه نباید، پرهیز کنند.»

مراسم حج امسال پس از دو سال وقفه به دلیل همه‌گیری کرونا برگزار می‌شود و نخستین پرواز زائران ایرانی به سمت عربستان نیز برای ۲۳ خرداد اعلام شده است.

عربستان سعودی به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا حضور زائران بالای ۶۵ سال را در حج امسال ممنوع کرده است.

صادق حسینی، رییس سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی، در دیدار با مراجع تقلید ساکن قم گفت امسال حدود ۳۹ هزار و ۶۰۰ نفر به حج اعزام خواهند شد.

به گفته او، سهمیه ایران در سال‌های گذشته ۸۵ هزار نفر بوده است.

دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی در روزهای آخر فروردین در بغداد برگزار شد و پس از آن گزارش‌هایی، از جمله در وبسایت اکسیوس، در این باره منتشر شد که دو کشور توافق کرده‌اند هیات‌هایی را برای بررسی بازگشایی سفارتخانه‌ها اعزام کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا