جهان

اردوغان: ترکیه به لیگ قدرت‌های هسته‌ای در جهان راه یافت

رئیس‌جمهور اردوغان در مراسم تحویل سوخت هسته‌ای به اولین واحد نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو گفت که ترکیه با تاخیر 60 ساله به لیگ قدرت‌های هسته‌ای در جهان راه یافت.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهور ترکیه با حضور مجازی در مراسم تحویل اولین سوخت هسته‌ای نیروگاه آک‌کویو در استان مرسین اعلام کرد: با تحویل سوخت‌های هسته‌ای از راه‌های هوایی و دریایی به نیروگاه ما، آک‌کویو عنوان تاسیسات هسته‌ای را به دست آورده است. بنابراین، کشورمان با تاخیر 60 ساله به لیگ قدرت‌های هسته‌ای در جهان صعود کرد.

او خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا 25 درصد از برق مصرفی خود را از هسته‌ای تامین می‌کند. سال گذشته کمیسیون اروپا انرژی هسته‌ای را به‌عنوان «انرژی سبز» معرفی کرده و تمام تردیدها را از بین برده است. ما هم با آک‌کویو، کشورمان را به بخشی از این پیشرفت تبدیل کردیم.

وی متذکر شد: مانند بسیاری از پروژه‌های مهم، آک‌کویو با یک مدل تامین مالی اجرا شد که بر بودجه ملی کشور باری اضافه نمی‌کند. آک‌کویو بزرگترین سرمایه‌گذاری مشترک ما با روسیه است.

رئيس‌ جمهور ترکیه در ادامه افزود: تمام واحدهای نیروگاه آک‌کویو تا سال 2028 به‌تدریج به بهره‌برداری خواهند رسید. 10 درصد از میزان برق مصرف شده در کشور از این نیروگاه تامین خواهد شد.

اردوغان تصریح کرد: «وقتی نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو با ظرفیت کامل به بهره‌برداری برسد، سالانه حدود 35 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید خواهد شد.

به گفته وی این پروژه که سالانه 1.5 میلیارد دلار به کاهش واردات گاز طبیعی ترکیه کمک می‌کند، بر افزایش درآمد ملی نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.

اردوغان تاکید کرد: «اینکه نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو زلزله‌های 6 فوریه آسیب ندید، دقت کار ساخت و ساز انجام شده توسط مهندسان و کارگران ما را نشان می‌دهد. با توجه به تجربه ما در پروژه نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو، در اولین فرصت با نیروگاه‌ دوم و سوم خود که قرار است در مناطق مختلف ایجاد شود، شروع خواهیم کرد.»

آناتولی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا