ایرانجهان

پنتاگون: به دلیل تداوم تهدید ایران٬ نیروهای آمریکایی در منطقه باقی می‌مانند

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا٬ پنتاگون، روز سه‌شنبه هفتم شهریور با اشاره به تداوم «تهدید ایران علیه کشتی‌های تجاری» تاکید کرد هزاران نیروی آمریکایی که اخیراً در خاورمیانه مستقر شده‌اند، همچنان در منطقه خواهند ماند.

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون، در نشستی خبری گفت: «تا زمانی که به این نیروها نیاز باشد» آنها در منطقه باقی خواهند ماند.

وزیر دفاع آمریکا روز ۲۹ تیر ماه اعلام کرده بود که در واکنش به تلاش‌های اخیر ایران برای توقیف کشتی‌های تجاری در منطقه خلیج عرب و تنگه هرمز علاوه بر ارسال جنگنده‌های اف- ۳۵ و اف- ۱۶ و ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده، دستور اعزام بخشی از نیروهای واحد آبی-خاکی ارتش این کشور را به منطقه تحت پوشش مسئولیت سنتکام صادر کرده است.

آمریکا می‌گوید، ایران در دو سال اخیر نزدیک به ۲۰ کشتی تجاری با پرچم‌های بین‌المللی را مورد آزار و اذیت، حمله یا توقیف قرار داده است.

پیشتر خبرگزاری آسوشیتدپرس در ۱۲ مرداد، با استناد به منابع رسمی، از طرح آمریکا برای استقرار تفنگداران دریایی بر عرشهٔ کشتی‌های تجاری در تنگهٔ هرمز به‌منظور جلوگیری از تعرض نیروهای نظامی ایران به آزادی کشتی‌رانی در خلیج عرب خبر داده بود.

معاون سخنگوی پنتاگون در پاسخ به این پرسش که آیا تهدیدات ایران علیه نیروهای آمریکایی در سوریه٬ عراق٬ یا علیه کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز کاهش یافته است، گفت: «ما همچنان شاهد آزار و اذیت گروه‌های تحت حمایت سپاه در هفته‌های گذشته علیه کشتی‌های تجاری بوده‌ایم

سابرینا سینگ اضافه کرد: «ما شاهد کاهش این تهدید نبوده‌ایم، بنابراین دلیلی برای خروج نیروها وجود ندارد

معاون سخنگوی پنتاگون تصریح کرد که تا زمانی که «تهدید ایران تغییر نکند»، تغییری در موضع نیروی آمریکا ایجاد نخواهد شد.

ایران از سال ۲۰۱۹ تاکنون چندین کشتی تجاری و نفتکش را در خلیج عرب توقیف کرده و اخیراً نیز دو نفتکش را توقیف و تلاشی نافرجام در توقیف دو کشتی دیگر داشت.

آمریکا ماه گذشته به دنبال اعزام جنگنده‌های «اف-۳۵» و بیش از سه هزار تفنگدار به منطقه اعلام کرد٬ در تلاش است تا آزادی دریانوردی را در خلیج عرب برقرار کند.

تنگه هرمز به لحاظ ترانزیت دریایی نفت اهمیت دارد و حدود ۲۰ درصد از نفت خام جهان برای فروش در بازارهای بین‌المللی از این تنگه عبور می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا