جهان

آمریکا و بریتانیا رزمایش پهپادی در خلیج برگزار کردند

نیروهای دریایی آمریکا و بریتانیا روز جمعه ۷ اکتبر یک رزمایش مشترک پهپادی در خلیج برگزار کردند

نیروی دریایی آمریکا همزمان با برگزاری این رزمایش به خطوط کشتیرانی تجاری در خاورمیانه اعلام کرده است که به استفاده از پهپادهای دریایی در منطقه ادامه خواهد داد.

رزمایش مشترک آمریکا و بریتانیا در حالی برگزار می‌شود که تنش‌ میان واشنگتن و تهران در دریاها در بحبوحه بن‌بست مذاکرات احیای برجام و همچنین گسترش اعتراض‌های خیابانی در ایران، همچنان شدید است.

تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خاورمیانه در گفتگو با آسوشیتدپرس گفت که رزمایش پهپادی مشترک روز جمعه، شامل دو ناو جنگی آمریکا و بریتانیا در خلیج  و همچنین سه شناور پهپادیاب است.

پهپادهای دریایی شرکت‌کننده در این رزمایش، پس از دنبال کردن اهدافی در دریا، تصاویر دوربین‌های خود را به کشتی‌های جنگی و مرکز فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین ارسال می‌کنند و سپس در آنجا عکس‌ها با استفاده از سیستم هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل می‌شوند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا سال گذشته گروه ویژه ۵۹ خود را راه‌اندازی کرد. پهپادهای استفاده شده توسط نیروی دریایی آمریکا شامل پهپادهای «سی‌هاک»، «سی‌هانتر» و پهپادهای کوچک‌تر زیر آبی هستند.

هاوکینزگفت: «با وجود رویدادهای اخیر، ما این سامانه‌ها را به راحتی، مسئولانه و مطابق با قوانین بین‌المللی استفاده می‌کنیم و به این کار ادامه خواهیم داد.»

او گفت: «پهپادهای نیروی دریایی آمریکا به طور قانونی در آب‌های بین‌المللی مطابق با حقوق و آزادی‌های شناخته‌شده بین‌المللی عمل خواهد کرد.» بنابراین به گفته این مقام نظامی آمریکا، هر گونه دخالت در ماموریت‌های پهپادهای نیروی دریایی آمریکا نقض حقوق بین‌الملل دریایی تلقی خواهد شد.

یورو نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا