جهان

جو بایدن: ولادیمیر پوتین باید هزینه حمله به اوکراین را بپردازد

جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، در اولین نطق سالیانه خود با تاکید بر اینکه که ولادیمیر پوتین باید هزینه حمله به اوکراین را بپردازد، خاطرنشان کرد آمریکا و متحدانش بر حمایت از اوکراین و افزایش فشارها بر روسیه ادامه خواهند داد.

بایدن گفت: «از تاریخ این درس را گرفته‌ایم که اگر دیکتاتورها هزینه تجاوزگری خود را نپردازند، آشفتگی بیشتری ایجاد می‌کنند. آنها به اقدام‌های خود ادامه خواهند داد و هزینه‌ها و تهدیدها علیه آمریکا و جهان افزایش خواهد یافت.»

جو بایدن در این نطق اعلام کرد ایالات‌متحده مانند متحدانش حریم هوایی خود را به همه پروازهای روسیه می‌بندد و اقتصاد مسکو را تحت فشار بیشتر قرار خواهد داد.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت: پوتین فکر می‌کرد با حمله به اوکراین می‌تواند بنیاد دموکراسی جهان آزاد را تهدید کند، اما دیوار قدرتمندی روبرو شد که تصورش را هم نمی‌کرد. او با مقاومت مردم اوکراین مواجه شد.»

نمایندگان کنگره به احترام اوکسانا مارکارووا، سفیر اوکراین در آمریکا، که در این مراسم حضور داشت، ایستادند و در همبستگی با مردم اوکراین مدتی طولانی کف زدند.

جو بایدن با اشاره به تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه روسیه گفت: «پوتین نمی‌داند چه در انتظارش است. تا همینجا ۳۰ درصد از ارزش روبل کاهش یافته است.شاخص بورس روسیه نیز ۴۰ درصد افت کرده و معاملات آن به حال تعلیق درآمده‌اند.»

بایدن افزود: آمریکا یک میلیارد دلار به اوکراین کمک مستقیم ارائه می‌دهد و به همراه متحدانش به ارائه سایر کمک‌های نظامی، اقتصادی و بشردوستانه به این کشور ادامه خواهد داد.

رییس‌جمهوری ایالات‌متحده خاطرنشان کرد: «نیروهای آمریکا در اوکراین با روسیه درگیر نشده و نخواهند شد. نیروهای ما به اروپا می‌روند تا اگر پوتین بخواهد به متحدان ما در ناتو حمله کند، از آنها دفاع کنند.»

او با تاکید بر اینکه آمریکا و متحدانش آماده هستند برای کاهش فشار به بازار جهانی نفت اقدام‌های بیشتری را انجام دهند، گفت که ایالات‌متحده با ۳۰ کشور دیگر هماهنگ کرده تا ۶۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت در سراسر جهان آزاد شود.

روز چهارشنبه قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ۴/۸۸ درصد افزایش به ۱۱۰ دلار و هر بشکه نفت خام سبک آمریکا با ۵/۰۶ درصد افزایش به ۱۰۸ دلار و ۶۴ سنت رسید.

پیشتر جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفت که گروه هفت به قطع دسترسی موسسه‌های مهم مالی روسیه به سوئیفت ادامه می‌دهد و برای مسدود کردن دارایی‌های خواص روسیه کارگروه تشکیل خواهد داد.

بانک مرکزی اروپا نیز دستور بستن نمایندگی اسبربانک، بزرگ‌ترین بانک روسیه، را در اروپا صادر کرد.

در مقابل، روسای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول از همکاری دو سازمان برای افزایش اضطراری حمایت‌های مالی به اوکراین خبر دادند.

در همین حال، کناره‌گیری شرکت‌های بزرگ آمریکایی از بازار روسیه ادامه دارد.

مسترکارد و ویزا دسترسی چندین موسسه مالی روسیه را به شبکه خود قطع کردند.

شرکت یونایتد ایرلاینز آمریکا به صورت موقت همه پروازهای خود را در حریم هوایی روسیه لغو کرد.

بوئینگ نیز ارائه قطعات و خدمات پشتیبانی به روسیه را به حالت تعلیق درآورد و شرکت خودروسازی فورد فعالیت‌های خود را در این کشور تعلیق کرد.

شرکت اپل نیز از توقف فروش محصولات خود را در روسیه خبر داد و اعلام کرد برای حفاظت از جان مردم اوکراین در حال تغییر اپلیکشن نقشه خود است.

در ادامه این تحریم‌ها شبکه اجتماعی اسنپ نیز تبلیغات تمام اشخاص و نهادهای روسیه و بلاروس را متوقف کرده و از همه تحریم‌ها علیه مسکو اعلام حمایت کرد.

این در حالی است که به گزارش رویترز گوگل قصد دارد رسانه‌های دولتی روسیه را از بخش اخبار خود حذف ‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا