ایران

«سه هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان» سرمایه طی ۱۰ روز از بورس تهران خارج شده است

آمارها حاکی از اوج‌گیری شتاب فرار سرمایه از بورس تهران و سقوط ارزش سهام است و طی ۱۰ روز گذشته این رقم بالغ بر سه هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بوده است.

در حالی که میزان خروج روزانه سرمایه از بازار بورس تهران در پایان مهرماه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بود، این رقم در هفته ابتدایی امسال روند صعودی گرفته و روز شنبه به ۹۰۰ میلیارد تومان اوج گرفت.

سایت «اکو ایران» گزارش داده است که روز یکشنبه هشتم آبان‌ نیز ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر از بازار بورس تهران خارج شد.

در مجموع طی ۱۰ روز گذشته سه هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان توسط افراد حقیقی از بازار بورس خارج شده و گزارش‌ها کماکان از ادامه فرار سرمایه از بازار بورس خبر می‌دهد.

برای بیست‌ویکمین روز متوالی بازار بورس ایران شاهد خروج سرمایه است. شاخص کل بورس طی یک ماه گذشته ۹۲ هزار واحد سقوط کرده است.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی روز ۱۷ مهر به‌نقل از حمیدرضا جیهانی کارشناس اقتصادی اعلام کرد که اعتراضات سراسری جاری در ایران «باعث ایجاد ترس سرمایه‌گذاران و افت و نوسانات شاخص بورس شده است.»

روز یکشنبه اگرچه شاخص کل بورس بعد از مدت‌ها سقوط متوالی به مدد سهام چند شرکت بزرگ حدود ۱۰ هزار (هشت دهم درصد) واحد رشد کرد، اما شاخص هم‌وزن بورس باز هم هزار و ۸۹۹ واحد (نیم درصد) افت کرد.

روند خروج سرمایه از بازار بورس و سقوط شاخص کل از چند ماه گذشته ادامه داشته، اما در دوران اعتراضات روند شتابانی گرفته است.

در بازه زمانی سه ماهه گذشته، شاخص بورس در مجموع ۱۲۷ هزار واحد سقوط کرده و ارزش بازار نیز با افتی ۲۵ درصدی، به چهار میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

دولت ابراهیم رئیسی طی روزهای گذشته یک بسته حمایتی از بورس تهران ارائه کرده است، اما نتوانسته که جلو فرار سرمایه از این بازار را بگیرد.

روز شنبه همچنین شماری از خریداران سهام مقابل بازار بورس تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

طی دو سال گذشته بازار بورس ایران دچار تلاطم سنگینی بوده است. افت شاخص بورس از تابستان سال ۱۳۹۹ آغاز شد؛ زمانی که شاخص به‌صورت عجیبی طی چهار ماه از ۵۰۰ هزار واحد در ابتدای سال به بالای دو میلیون واحد در اواخر مرداد اوج گرفت، اما شروع به ریزش کرد و اکنون در سطح یک میلیون و ۲۴۰ هزار واحد است.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس، دولت را به دستکاری عمدی شاخص برای جذب سرمایه‌های مردم متهم کرده بودند.

با سقوط بازار سهام، کمیسیون اقتصادی مجلس آبان پارسال با انتشار گزارشی، از زیان «۷۰ میلیارد دلاری» مردم از افت شاخص بورس خبر داده بود.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا