ایرانجهان

بلینکن: ایران با طرح مستمر موضوعات غیرمرتبط مانع از احیای برجام شده است

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی با طرح موضوعات غیرمرتبط با برجام بازگشت به توافق هسته‌ای را با مانع روبه‌رو کرده و اقدام اخیرش در خاموش کردن دوربین‌های نظارتی آژانس نیز احیای برجام را حتی دور از دسترس‌تر کرده است.

وزیر خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه ۲۳ خرداد در نشست خبری مشترک با پارک جین، وزیر خارجه کره جنوبی، گفت در طول بیش از یک سال گذشته «کارهای زیادی برای بررسی امکان بازگشت متقابل به برجام صورت گرفت» اما تصمیم با ایران است.

او تاکید کرد: «با ایران است که تصمیم بگیرد آیا مایل است به توافق برگردد یا خیر. بخش زیادی از کارها برای بازگشت به اجرای دوباره توافق انجام گرفته و کامل شده بود. اما چیزی که دیدیم این بود که ایران به تلاش برای طرح موضوعات غیرمرتبط و بیرون از موضوع و آوردن آنها به مذاکرات ادامه می‌دهد.»

بلینکن هشدار داد که جمهوری اسلامی باید «خیلی سریع تصمیم بگیرد» که آیا می‌خواهد به ادامه همان مذاکراتی که انجام شده بود «و می‌تواند به سرعت کامل شود» بازگردد یا خیر.

مذاکرات احیای برجام از بیستم اسفند گذشته متوقف شده و به گفته آمریکا و کشورهای اروپایی، اصرار ایران بر طرح موضوعات فرابرجامی از جمله خروج نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی مانع از به نتیجه رسیدن این مذاکرات شده است.

از سوی دیگر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در طول یک سال و نیم اخیر بارها اعلام کرده جمهوری اسلامی درباره یافته شدن رد اورانیوم غنی‌شده در سه محل اعلام نشده توضیح قانع‌کننده‌ای نمی‌دهد.

با ادامه پنهانکاری ایران، آمریکا و سه کشور اروپایی در قطعنامه‌ای که به تصویب شورای حکام آژانس رسید از ایران خواستند به این پرسش‌ها پاسخی شفاف و معتبر بدهد.

اما جمهوری اسلامی به شدت به این قطعنامه واکنش نشان داد و دوربین‌های نظارتی آژانس را خاموش کرد.

آنتونی بلینکن درباره این اقدام جمهوری اسلامی گفت که پاسخ‌های ایران به آژانس «مسائل را حتی چالش‌انگیزتر می‌کند» و «فکر می‌کنم امکان بازگشت به اجرای توافق حتی دورتر و دورتر از دسترس خواهد شد».

وزیر خارجه کره جنوبی نیز در این نشست خبری در پاسخ به سوالی گفت آزاد شدن پول‌های مسدود شده ایران در بانک‌های این کشور به مذاکرات برجام بستگی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا